Створення спеціальних осередків у групових кімнатах для дітей старшого дошкільного віку

 У групових приміщеннях для дітей 5(6)-річного віку можна створити такі спеціальні осередки:
• природознавчий;
• дитячого експериментування;
• ігрової діяльності;
• образотворчої діяльності;
• музичний;
• художнього слова;
• народознавства;
• розвивального навчання;
• спортивний;
• трудової діяльності;
• відпочинку та усамітнення;
• самопізнання;
• співпраці з батьками;
• власної групи.
Природознавчий  осередок.
У природознавчому осередку розміщують постійні та сезонні об’єкти природи, предмети догляду за ними. Постійними мешканцями цього осередку можуть бути акваріумні рибки, папуги, канарки, хом’яки, морські свинки тощо. У природознавчому осередку обов’язково розміщують календар природи (погоди), де діти відмічають пору року, погодні зміни тощо.
Тут також варто представити вироби дітей з природного матеріалу, гербарії; розмістити альбоми з ілюстраціями об’єктів та явищ природи. Доцільно у природознавчому осередку мати мапи зоряного неба, макети планет, глобус тощо; розміщувати інформацію краєзнавчої тематики, фотографії різних природних ландшафтів. У цьому осередку влаштовують і тематичні виставки, наприклад: “Природа рідного краю”, “Як я провів літо”, “Діти нашої групи на екскурсії в осінньому парку” тощо.
Осередок дитячого експериментування.
Осередок дитячого експериментування може бути як самостійним осередком, так і складником природознавчого осередку. В ньому доцільно передбачити дослідне обладнання (різні ємності, колби, пробірки, дитячий мікроскоп, фільтри, ваги, а також допоміжні матеріали), за допомогою якого діти шляхом ігрових маніпуляцій, дізнаються про властивості води, повітря, грунту, про особливості їх впливу на рослини, тварин, людей; а також встановлюють логічні взаємозв’язки у природі. Крім того, в ньому можна розмістити окремі міні-центри екологічних досліджень.
Осередок ігрової діяльності.
У групових приміщеннях для дітей 6 (7)-го життя необхідно створити умови для різних видів ігор: сюжетно-рольових, конструкторсько-будівельних, настільно-друкованих, театралізованих, дидактичних. Для цього в осередку ігрової діяльності варто організувати відповідні міні- осередки.
Для проведення сюжетно-рольових ігор треба передбачити атрибути для організації найпопулярніших серед старших дошкільників ігор, зокрема таких, як: “Родина”, “Магазин”, “Перукарня”, “Лікарня”, “Автомайсгерня” тощо. Атрибутами для ігор можуть бути:
• сюжетно-образні іграшки (ляльки, фігурки тварин, м’які іграшки, іграшкові меблі, посуд, побутова техніка, різні види транспорту, технічні інструменти);
• гіредмети-замінники (клаптики тканини, поролон, мотузки, коробки, килимки різні за формою і розміром);
• макети та предметно-ігрові фони (палац ляльки з кімнатами, макет- карта “Вулиці мого міста” тощо);
• ігрові модулі.
Варто зазначити, що ці атрибути повністю не виставляють, як у молодшому дошкільному віці, а зберігають на полицях шаф чи у спеціальних коробках.
Конструкторсько-будівельні ігри потребують наявності достатнього місця для зведення будівель та розміщення необхідного обладнання: дерев’яні, металеві, пластмасові конструктори універсального і тематичного типу, а також кубики, коробки, колодки різного розміру та інші нетрадиційні й допоміжні матеріали. У цьому міні-осередку також можуть бути представлені малюнки і схеми будівель, модульні та великогабаритні системи, які трансформуються, палатка-автобус, будинок-пароплав тощо.
У міні-осередку театралізованих ігор доцільно мати різні види театрів (настільний, пальчиковий, маріонетковий та інші), елементи декорацій, ширми, театральну бутафорію, атрибути для ігор-драматизацій, костюми та їх елементи, наголовники, нагрудні знаки, зображення відомих казкових персонажів тощо.
Міні-осередок дидактичних ігор можна розміщувати як в ігровому осередку, так і в осередку розвивального навчання.Сучасна промисловість пропонує для використання у роботі з дітьми старшого дошкільного віку широкий вибір продукції настільно-друкованих ігор. Це – різноманітні площинні та об’ємні пазли, лото, доміно, шашки, ігри-подорожі, ігри за сюжетами казок, ігрові набори тощо.
Осередок образотворчої діяльності.
Створюючи осередок образотворчої діяльності для старших дошкільнят, потрібно наповнити його різноманітними матеріалами, зокрема такими, як:
• прості та кольорові олівці;
• пастель, акварель, гуаш;
• фломастери;
• крейда;
• папір для малювання;
• розмальовки;
• мольберти;
• пластилін;
• лекала;
• обладнання для аплікації та ліплення, для роботи з природним матеріалом.
Також у цьому осередку варто розмістити копії скульптур, репродукції картин, відомості про їхніх авторів тощо.
Музичний осередок.
У музичному осередку треба розмістити різні види музичних іграшок та музично-дидактичних ігор, дитячі музичні інструменти, ілюстрації до музичних творів, а також аудіо- та відеопрогравач, аудіо- та відеозаписи тощо.
Осередок художнього слова.
В осередку художнього слова має бути облаштоване місце для роботи дітей із книжкою. Педагогічним працівникам треба розмістити на полицях книжки різних жанрів, альбоми, папки з ілюстраціями до художніх творів, зображення казкових персонажів, портрети класиків української дитячої літератури. Також у цьому осередку доцільно облаштувати “книжкову лікарню”, де діти мали б змогу ремонтувати книжки.
Осередок народознавства.
В осередку народознавства можна розмістити предмети української національної символіки – вінок, вишитий рушник, жовто-блакитний прапорець, тризубець, ляльки в українському народному вбранні, посуд, традиційні українські іграшки, витвори декоративно-вжиткового мистецтва, зображення “родинного дерева життя” тощо. В цьому осередку можна також створити міні-осередок – куточок родини, у якому розмістити світлини членів родини, інформацію про найближче сімейне оточення дітей.
Осередок розвивального навчання.
Оснащення осередку розвивального навчання для дітей старшого дошкільного віку потрібно збагатити атрибутами, які спрямовані на розвиток у них пізнавальних та психічних процесів. Це можуть бути:
• головоломки;
• ребуси;
• кросворди;
• ігри типу “Танграм”, “Чарівні палички”;
• математичне лото;
• доміно тощо.
З метою формування елементарних математичних уявлень у дітей цей осередок необхідно забезпечити матеріалами для ознайомлення з цифрами, числовими множинами, просторовими, часовими поняттями та поняттями розміру й об’єму. Для цього варто мати:
• різноманітні розмальовки;
• парні картки;
• площинні лабіринти;
• схематичний годинник;
• вимірювальні штанги;
• стрічки;
• смужки різної довжини і ширини;
• умовні мірки;
• різні ємності;
• предмети для вимірювання об’єму і маси тощо.
У цьому осередку також можуть бути розміщені матеріали для навчання дітей грамоти: зображення букв, алфавіт, кубики Зайцева, магнітна абетка, таблиці, схеми, тренажери та посібники для підготовки руки дитини до письма тощо.
Спортивний осередок.
Оскільки забезпечення достатнього рівня фізичного розвитку є одним із пріоритетних напрямів підготовки дітей 5(6)-річного віку до шкільного життя, то у цьому осередку має бути різноманітне обладнання:
• м’ячі;
• кольорові кулі для прокочування;
• кеглі;
• мішечки з піском для метання;
• скакалки тощо.

Для розвитку основних рухів дітей у спортивному осередку доцільно також мати:
• дуги;
• лави;
• колоди;
• куби;
• обручі;
• сюжетні нестандартні м’які іграшки для переступання, підлізання, перестрибування;
• ракетки з воланами;
• різноманітні природні матеріали (шишки, каштани, жолуді);
• кольорові стрічки, прапорці, султани, парашути;
• обладнання для спортивних ігор (баскетбольне кільце, дарц, кільцекид, шашки, шахи).
Для оптимального розміщення спортивного матеріалу варто використати гачки, коробки, ящики, навісні полиці тощо.
Осередок трудової діяльності.
В осередку трудової діяльності має бути обладнання, яке спонукатиме дітей до практичних дій та сприятиме розвитку в них павичок самообслуговування. Для дітей старшого дошкільного віку в осередку трудової діяльності варто передбачити міні-стенди, наприклад, куточок “Ми чергуємо” – з фартухами, совочками для змітання крихт зі столу, губками, ганчірками; куточок “Маленькі помічники” – з дитячими граблями, совками, лопатами тощо.
Осередок відпочинку та усамітнення.
В осередку відпочинку та усамітнення варто створити умови, які давали б дітям змогу відпочити, заспокоїтися, позбутися негативних емоцій, поділитися з педагогом своїми проблемами, переживаннями, разом розв’язати конфліктну ситуацію. Цей осередок доцільно облаштовувати м’якими меблями, бажано відокремити його від інших осередків ширмою.
Осередок самопізнання.
В осередку самопізнання доцільно розмістити дзеркало, предмети індивідуального догляду. В ньому мають бути ілюстрації до казок, оповідань, дитячі книги, фотографії. Тут також можна встановити ростомір, ваги тощо.
Осередок співпраці з батьками.
В осередку співпраці з батьками треба передбачити стенди, папки- пересувки, плакати, на яких розміщують інформацію для батьків: поради, рекомендації психологічного та педагогічного змісту, оголошення тощо.
Осередок власної кімнати.
В осередку власної кімнати мають бути зібрані короткі відомості про дітей групи, працівників, зазначена назва групи (наприклад: “Казка”, “Усмішка”, “Курчата” тощо). Цей осередок можна оформити груповими світлинами дітей, яскравим панно, атрибутикою до назви групи. Також в осередку власної кімнати розміщують вітальні листівки та інформацію про дітей, які святкують день народження. Тут можна облаштувати стенди з побажаннями та рекомендаціями для дітей та батьків, а також з інформацією про досягнення дітей (перемога у спортивному змаганні, участь у святі тощо).
Наголошуємо ще раз на тому, що процес організації осередків у групових кімнатах для дітей старшого дошкільного віку підпорядковується зазначеним вище загальним вимогам та принципам доцільності і відповідності змісту Базового компонента дошкільної освіти України. Треба також зазначити, що це є орієнтовний перелік, на місцях педагоги-практики можуть варіювати укомплектованість осередків та наповнюваність їх змістом, але керуючись при цьому розумінням пріоритетності якісного розвивального життєвого простору для повноцінного розвитку особистості дитини.