Осінні перлинки натюрморта (конспект заняття)

Підготувала: керівник зображувальної студії Бідна С.П.

Мета: вчити складати натюрморт із овочів, фруктів, квітів та ін., враховуючи форму, колір, світло, тінь, тло. Закріпити поняття «натюрморт» на прикладі роботи А. М. Герасимова «Натюрморт» (детально). Виховувати інтерес до мистецтва, розвивати творчість.

Матеріал: декоративні троянди, ваза, виноград, яблука, кавун, куманець, фарба, пензлі, поролон, робота А. М. Герасимова «Натюр¬морт», серія натюрмортів.
Методи та прийоми: бесіда, питально-спонукальний, експеримент, монотипія, практичний, входження в картину.

Хід заняття

Ось яку цікаву історію я почула.

         Якось рано-вранці на квітах троянд, на стиглих грушах, яблуках, виноградові проснулися краплинки роси та й стали розмірковувати:
— Як ми тут опинилися? Чи потрібна наша присутність, а чи краще повернутися до хмаринки? (Відповіді дітей.)

          Так. Краплинки вмивають квіти троянди, неначе чаєм напувають вологою рослинки. Вони потрібні всім, а коли пригріє сонечко, то і поверне їх назад до хмаринки.
А ще за допомогою краплинок і сонечка все навкруги заграло,заспівало, заблищало різними барвами і це привернуло увагу художника.

            Із стиглих і дивовижно красивих овочів, фруктів, квітів можна скласти
що? (натюрморт). Давайте розглянемо натюрморти, виконані художниками Білокур,
О. X. Новаківським, Р. Г. Глюком та інших, а детальніше роботу А. М. Герасимова «Натюрморт».
— Що він розповідає?
— Про яку пору року йдеться в цій картині?
(Відчинене вікно. Ваза з трояндами, а поряд у склянці ще кілька квіточок. Ніч відступає, а тому кольори її за вікном поволі стають блідими. Це літо.)
— Давайте розглянемо троянди. Які вони?
(Червоні, рожеві, білі з дивовижно прекрасним і соковитим листям, кольори якого від світло-зеленого до темного, а подекуди навіть чорного).

          Троянди мають теж багато відтінків. Ще мало світла, тому квіти здаються ніби огорнені залишками ночі, її синіми фарбами. Особливо це видно на білих трояндах, а також віконних рамах, що виходять назовні.

            А тепер наберемо повні легені свіжого повітря, заплющимо очі і опинимося в цій кімнаті, щоб не лише побачити, а й почути, відчути, що її наповнює (відповіді дітей).
Ось скляна ваза з трояндами. Квіти виділяють тонкий аромат. Троянди пахнуть. А ще кімнату наповнює вранішня прохолода, чисте свіже повітря легко-легко, майже нечутно дихає з вікна. Віконні рами стоять нерухомо, вітру немає, тому не чути їх скрипу. На склі зліва відобразилося листя букета. Вже перші невидимі промінці світла пробивають темряву ночі і бліде світло плавно лягає на стіл та середину кімнати. Десь там, за вікном сонно пискнула пташка…. Наша уявна подорож закінчилася і ми знову у студії.

             – Отже, ми не бачимо на картині людей, але що можна про них
сказати? По-перше, ці люди люблять квіти і мають витончений смак. Може, вони їх вирощують. Здається, що ці квіти подаровані чоловіком для дружини, матері, нареченої…, а може це просто дбайлива господиня з любов’ю прикрасила своє житло.

            Деталей інтер’єру небагато. Вони характеризують простоту оселі, а може це просто чудові квіти і відчинене вікно привернули увагу художника і він сам не захотів зайвих деталей, бо основне в цій роботі – троянди.

        -Коли художник писав свій натюрморт? (Рано-рано, коли все ще огорнуте таємничими шатами ночі. Десь починає народжуватися чистий світанок).

            В своєму натюрморті художник показав не лише красу дивовижних квітів, а навіть повітря блідої ночі, яке оточує предмети; скло, з якого виготовлена ваза, ніжний аромат, який ми з вами відчули; також свою любов, замилування ніжними трояндами.
— Сподобалася вам картина? Я думаю, що так.
А вам захотілося створити свій натюрморт?

          Ось давайте і ми складемо свою неповторну композицію, а чарівні пензлі вже просяться до роботи.