Далі

1. Відповідальність несуть усі.
«Організація навчання дітей дошкільного віку, учнів та студентів здійснюється МОН згідно із затвердженими ним і погодженими з ДСНС навчальними програмами з вивчення заходів безпеки, способів захисту від впливу небезпечних чинників, викликаних надзвичайними ситуаціями, надання домедичної допомоги».

2. Якість навчання має контролюватися.
«МОН здійснює контроль і бере участь у моніторингу якості підготовки в навчальних закладах дітей дошкільного віку, учнів та студентів з питань навчання діям у надзвичайних ситуаціях».

3. Обладнання ДНЗ засобами безпеки та аптечками чітко регламентоване.
«Необхідне обладнання ДНЗ, зокрема засобами безпеки, аптечками, інструкціями щодо евакуації тощо регламентується Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання ДНЗ та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5-5-2. ОО8-ОО1), затвердженими постановою Головного санітарноголікаряУкраїни від 14.08.2001 №63, та Правилами пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, затвердженими спільним наказом Міносвіти України і Головного управління Державної пожежної охорони МВС України від 30.09.1998 № 348/70, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.12.1998 за № 800/3240».

4. Не лише учням, а й педагогічним працівникам необхідно проходити підготовку.
«Для ефективного виконання заходів, спрямованих на збереження життя і здоров’я дітей під час надзвичайних ситуацій, працівники закладів та установ освіти проходять навчання і перевірку знань з безпеки життєдіяльності згідно з Положенням про порядок проведення навчання і перевірки знань, з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству осві¬ти і науки України, затвердженим наказом МОН 18.04.2006 № 304, зареєстрованим у Міністерстві юстиціїУкраїни від 17.07.2006 за № 806/12680».

5. Облаштування захисних споруд цивільного захисту необов’язкове.

«Законодавством України не передбачено обов’язкового облаштування у будинках навчальних закладів захисних спорудцивільного захисту, призначених для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. За нагальної потреби, коли учні не можуть бути евакуйовані у безпечне місце, адміністрація ДНЗ може здійснити їх тимчасове укриття у наявному підземному поверсі з дотриманням необхідних санітарно-гігієнічних вимог».

6. Основні заходи щодо запобігання можливому вчиненню терористичного акту.
«Правила поведінки:
• не торкайтесь у вагоні поїзда, під’їзді або на вулиці нічийні пакети (сумки), не підпускайте до них інших. Повідомите про знахідку співробітникам міліції;
• у присутності терористів не виказуйте своє невдоволення, утримаєтеся від різких рухів, лементу й стогонів;
• при погрозі застосування терористами зброї лягайте на живіт, захищаючи голову руками, подалі від вікон, засклених дверей, проходів, сходів;
• у випадку поранення рухайтеся; використайте будь-яку можливість для порятунку; якщо відбувся вибух — вживайте заходів щодо недо¬пущення пожежі та паніки, надайте домедичну допомогу постраждалим;
• намагайтеся запам’ятати прикмети підозрілих людей і повідомте їх прибулим співробітникам спецслужб».

7. Основні заходи та дії під час перестрілки.
«Правила поведінки:
• якщо стрілянина застала вас на вулиці, відразу ж ляжте й огляніться, виберіть найближче укриття й проберіться до нього, не піднімаючись у повний зріст. Укриттям можуть служити виступи будинків, пам’ятники, бетонні стовпи або бордюри, канави.
• Пам’ятайте, що автомобіль — не найкращий захист, тому що його метал тонкий, а пальне — вибухонебезпечне. За першої нагоди сховайтеся у під’їзді будинку, підземному переході, дочекайтеся завершення перестрілки;
• вживайте заходи для порятункудітей, за не-обхідності прикрийте їх своїм тілом. За можливості повідомте про інцидент співробітників міліції;
• якщо під час перестрілки ви перебуваєте в будинку — укрийтеся у ванній кімнаті й ляжте на підлогу, тому що перебувати у кімнаті небезпечно через можливість рикошету. Перебуваючи в укритті, стежте за можливим початком пожежі. Якщо пожежа почалася, а стрілянина не припинилася, залиште квартиру й укрийтеся в під’їзді, далі від вікон».

8. Основні заходи та дії під час захоплення автобуса.
«Правила поведінки:
• якщо ви виявилися в захопленому автобусі, не привертайте до себе уваги терористів. Огляньте салон, визначте місця можливого укриття на випадок стрілянини;
• не дивіться в очі терористам, не пересувайтеся по салону та не відкривайте сумки без їхнього дозволу;
• не реагуйте на провокаційну або зухвалу поведінку;
• якщо представники влади почнуть спробу штурму — лягайте на підлогу між кріслами й за-лишайтеся там до закінчення штурму;
• після звільнення — негайно залиште автобус, тому що не виключена можливість його за- мінування терористами й вибуху парів бензину».

9. Основні заходи та дії під час виявлення вибухонебезпечних предметів.
«Знайдені боєприпаси (або предмети, що схожі на них) повинні бути знешкоджені виключно фахівцями. Ні в якому разі не чіпати підозрілий предмет. Про знахідку необхідно терміново повідомити в місцеві органи державної влади (відділи ДСНС, відділення міліції тощо)».

10. Як вирізнити вибухові пристрої з-поміж усіх інших?
«Варто запам’ятати такі характерні ознаки вибухонебезпечних пристроїв:
• предмети є незнайомими або незвичними для цієї обстановки чи території;
• наявність звуків, що лунають від предмета (цокання годинника, сигнали через певний проміжок часу), миготіння індикаторної лампочки;
• наявність джерел живлення на механізмі або поряд із ним (батарейки, акумулятори);
• наявність розтяжки дротів або дротів, що тягнуться від механізму на велику відстань;
• предмет може бути підвішений на дереві або залишений на лавці».

11. Чого не варто робити, якщо ви знайшли вибухові пристрої.

«Категорично забороняється:
• торкатися предмета і пересувати його;
• користуватися засобами радіозв’язку, мобільними телефонами (вони можуть спровокувати вибух);
• заливати його рідинами, засипати ґрунтом або чимось його накривати;
• торкатися підозрілого пристрою та здійснювати на нього звуковий, світловий, тепловий чи механічний вплив, адже практично всі вибухові речовини отруйні та чутливі до механічних, звукових впливів та нагрівання.
У разі виявлення вибухових пристроїв телефонуйте ют або 102».

12. Педагоги не повинні боятися просити про допомогу.
«До проведення занять у ДНЗ із тематики поводження під час надзвичайних ситуацій можуть бути залучені фахівці ДНС України з використанням спеціально виготовлених інформаційних плакатів і листів для дітей та батьків із питань мінної небезпеки та демонстрацією навчальних фільмів і відеороликів».

За матеріалами сайту Державної служби України з надзвичайних ситуацій