Старша група

Куточок живої природи в дитячому садку повинен відповідати наступним вимогам:
– “краще менше, та краще”, тобто використовувати невелику кількість об’єктів, але здорових, доглянутих і таких, що красиво вписуються в інтер’єр приміщення, краще, ніж велика кількість безладно розташованих, недоглянутих природних об’єктів;
– відповідність програмовим вимогам живих об’єктів природи (рослин, тварин, акваріумних риб);
– безпечність та раціональність розміщення, доцільність, сучасність та естетичність оформлення;
– наявність матеріалів для організації пошуково-дослідницької діяльності та праці в природі з дошкільниками;
– наявність та результативність роботи з календарем погоди;
– можливість планування та проведення різних форм роботи з дітьми в куточку природи;
– варіативність об’єктів живої природи відповідно сезонних змін;
– мешканці куточка повинні бути гарні, типові, з яскраво вираженими ознаками;
– наявність засобів фіксації за довготривалими спостереженнями (щоденники, малюнки тощо);
– під час облаштування куточка природи необхідно обов’язково з’ясувати питання про схильність дітей до алергії на ті чи інші рослини і тварини. Якщо така проблема існує, то слід утримувати тварин в окремому приміщенні, або виключити з групового куточка алергенні об’єкти;
– забороняється утримувати отруйні рослини, рослини з колючками і хворих тварин, або тварин місцевої фауни (особливо ссавців), які можуть бути носіями небезпечних для людини хвороб, агресивними тощо;
– мешканці куточка повинні бути невибагливі і доступні в догляді;
– підбір рослин і тварин здійснюється з урахуванням вікових особливостей дітей.
Постійними і обов’язковими для куточка природи усіх груп є кімнатні рослини. З них треба вибирати ті, що швидко ростуть, з красивим, різної форми листям, квітучі або пахучі рослини, такі, що легко живцюються і не дуже вибагливі щодо догляду. Крім рослин, за якими доглядають діти, у кімнаті рекомендується тримати декоративні рослини, за якими доглядають дорослі. Рослини для куточка природи краще придбати молоді, весною або на початку літа. Рослини, вирощені з живців у кімнаті, приживаються і ростуть краще, ніж узяті з теплиць.
Рослини: Колеус, Амариліс, Аспарагус, Калла, Фуксія, Цінерус, Аспідістра, Хлорофітум, Герань запашна.
Зимово-весняні насіння та садіння цибулин в куточку природи.
Висівання насіння: насіння вівса
Садіння цибулі (зима): цибуля ріпчаста
Створення города на вікні(лютий): коренеплоди цибулини, насіння салату, гороху.
Посів квіткового насіння для вирощування розсади: чорнобривці, цинія, космея, айстри, петунія, тютюн запашний.
Посів овочевого насіння для вирощування розсади (квітень): помідори, огірки.
Краще брати для куточка тварин, які живуть у даній місцевості, з тим, щоб діти могли спостерігати їх і в природних умовах. На таких тваринах легше показати зв’язок їх зовнішнього вигляду і звичок з необхідними для них умовами життя. Утримувати в куточку одночасно велику кількість тварин не слід, а деяких тварин у нього приносять тільки для того, щоб роздивитися. Потрібно зберігати в куточку живої природи постійних мешканців, щоб діти могли спостерігати, як вони переміщуються і виявляти турботу про них.
Риби: різновиди золотої рибки, телескоп, монетка та інші.
Птахи: канарейка, хвилясті попу гаї
Ссавці: кролик, хом’як, морська свинка.
Поповнювати куточок природи треба поступово, щоб діти могли роздивитися об’єкти і простежити за деякими з них. При поповненні куточка природи треба привернути увагу усіх дітей до нових рослин і тварин, назвати їх, роздивитися разом дітьми, розповісти дітям, як треба за ними доглядати. Якщо це тварина, то разом з дітьми слід придумати їй кличку. Треба, щоб у кожній групі був акваріум з рибками і кімнатні рослини. У куточках природи середньої і старших груп можна утримувати зерноїдних птахів та інших дрібних тварин, яких діти знаходять на ділянці, у лісі, в лузі, у водоймах і яких вони можуть доглядати. Можливо також утримувати дрібних звірят – їжачка, морську свинку, білочку, кролика.
Розміщення об’єктів у куточку природи. У дошкільних закладах природознавчі осередки влаштовують для кожної групи окремо. Його розміщують у світлій частині кімнати (на низьких столиках і підвіконні) так, щоб вони були добре освітлені і не перешкоджали проходженню світла з вікна в кімнату. Розміщувати об’єкти треба так, щоб до кожного з них був вільний доступ для проведення спостереження та догляду. Рослини не рекомендується ставити близько до кватирок і опалювальних пристроїв, бо різкі коливання температури шкідливі для них. Акваріуми розташовують перед вікнами, проте, уникаючи, того, щоб вони були яскраво освітлені влітку. Терарії ставлять у світлому і теплому місці. Птахів тримають подалі від кватирок, бо вони не переносять протягів.

Зміст природознавчих осередків у різних вікових групах

Група дітей старшого дошкільного віку.
У старшій групі діти повинні навчитися порівнювати, класифікувати і узагальнювати. Основним завданням служить формування уявлень про зростання і розвитку тварин і рослин, зміні їх по сезонах, про умови, необхідні для нормального росту і розвитку. При роботі з рослинами використовуються екземпляри з різноманітними типами будови стебел (в’юнкими, прямостоячими і т.д.), видозміненими пагонами (цибулинами, кореневищами, бульбами). Діти знайомляться із зовнішнім виглядом, різноманітністю стебел, листя, квіток, вегетативним розмноженням (стебловими живцями і вусами), визначають способи догляду залежно від характеру будови стебел і листя.
При роботі з тваринами діти з’ясовують пристосованість їх до умов середовища існування, тобто взаємозв’язок “будова – спосіб життя”, а також знайомляться з деталями в зовнішньому вигляді (у звірів шерсть на мордочці коротше, на спині і животі довші; пір’я у птахів довші на крилах і животі). В якості об’єктів використовуються різні тварини:
Риби: вуалехвост, телескоп, монетка та ін.
Земноводні: жаби, тритони.
Плазуни: черепахи.
Птахи: канарки, хвилясті папужки (розмноження у неволі).
Ссавці: морські свинки, хом’ячки, білі щури, кролик і ін.
Крім того, у куточку доцільно представити: вироби дітей з природного матеріалу, гербарії; розмістити альбоми з ілюстраціями об’єктів та явищ природи; карти зоряного неба, макети планет, глобус тощо; розміщувати інформацію краєзнавчої тематики, фотографії різних природних ландшафтів. У цьому осередку влаштовують і тематичні виставки, наприклад: «Природа рідного краю», «Як я провів літо», «Діти нашої групи на екскурсії в осінньому парку» тощо. Для дитячого експериментування доцільно передбачити дослідне обладнання (різні ємності, колби, пробірки, дитячий мікроскоп, фільтри, ваги, а також допоміжні матеріали), за допомогою якого діти, шляхом ігрових маніпуляцій, дізнаються про властивості води, повітря, ґрунту, про особливості їх впливу на рослини, тварин, людей; міні-музеї, з колекціями кристалів, листя, насіння, камінців тощо. У групах для дітей старшого дошкільного віку в осередках дитячого експериментування можна розмістити окремі міні-центри екологічних досліджень.

Методика організації роботи в куточку природи різних вікових груп

Група дітей старшого дошкільного віку.
У старшій групі збагачуються уявлення дітей про природу, розвивається спостережливість. Діти вчаться визначати характерні ознаки предметів і явищ природи, порівнювати їх за цими ознаками, об’єднувати предмети за групою ознак, встановлювати прості причинно-наслідкові зв’язки між явищами. Озброюючи дітей новими знаннями про природу, слід одночасно формувати розумне, дбайливе ставлення до рослин, тварин, розвивати естетичне сприймання природи. Основні методи ознайомлення дітей цієї групи з природою забезпечують безпосередній контакт дитини з природою.
Крім того, значно частіше, ніж у попередніх групах, проводяться нескладні досліди, використовуються методи, які дають змогу розширити коло знань дітей про природу, вивести їх за межі того, що вони можуть безпосередньо побачити (розглядання картин, перегляд відеофільмів, слайдів, читання художньої літератури, розповіді вихователя, бесіди).
У старшій групі куточок природи повинен відрізнятися від куточка середньої групи як за кількістю, так і за різноманітністю мешканців. У куточку природи середньої та старшої груп можна мати однакових тварин, але знання 5-6 річних дітей, уміння, навички, пов’язані з доглядом за мешканцями куточка, повинні ускладнюватися. У старшій групі бажано тримати в акваріумі таких рибок як гуппій, мечоносців, макропода, скалярій тощо. Це надасть можливість вихователеві не тільки розширити уявлення дітей про життя риб, підвищити цікавість до них, але й підвести малят до узагальнення накопичених уявлень. Для підігрівання води використовується спеціальний підігрівник, що відповідає вимогам техніки безпеки. Тепловодні риби цікаві тим, що вони розмножуються в акваріумі. Коли з’являються мальки, дорослих риб необхідно відділити, інакше вони можуть з’їсти своє потомство. Годують малят циклопами та інфузоріями. Для того, щоб створити нормальні умови для життя тварин у куточку природи й організувати правильний догляд та спостереження за ними, вихователям необхідно познайомитися з біологічними особливостями тварин, з їхнім життям у природних умовах, із правильним утримуванням.

Чергування у куточку природи
Чергування у старшій групі вводяться на початку навчального року. Робота чергових у куточку природи, де діти мають справу з живими організмами, є більш складною, ніж інші види чергувань.
У куточку природи немає буквального повторення одних і тих же дій, тому діти повинні постійно виявляти ініціативу, кмітливість. Риби вимагають одного догляду, для птахів треба створити зовсім інші умови, ніж для риб, і т.д. Та й кімнатні рослини, як вже було сказано, потребують різному догляді: одні люблять сонце, інших, навпаки, потрібно прибрати у тінь, одні потребують рясного поливу, інші бояться зайвої вологи. Все це зобов’язує вихователя старанно планувати роботу дітей з догляду за мешканцями куточка.
Перед призначенням перших чергових проводиться бесіда: вихователь показує і розповідає, в чому полягають обов’язки кожного чергового, знайомить із змістом шафки, в якій зберігаються предмети, потрібні для чергування, показує, де висять фартухи, де стоять щітки тощо. Пояснює, в якому порядку їх потрібно залишати після чергування.
У куточку природи щодня чергують декілька дітей: один чи двоє доглядають за рослинами (в залежності від кількості рослин і навичок дітей), один годує рибок, двоє опікуються пташкою: один готує корм і воду, інший в цей час стежить, щоб пташка не вилетіла з клітки, потім він виймає з клітки дно, висипає брудний і насипає чистий пісок. Після закінчення чергування вихователь перевіряє, чи все зроблено правильно, дає оцінку роботи і вказує, як треба виправити помилки, якщо такі були допущені. Чергових до кінця року краще призначати, на два-три дні.
Періодично проводиться прибирання куточка природи за участю всієї групи. При правильній організації прибирання проходить спокійно і весело. Всі предмети, якими діти користувалися під час прибирання, повинні бути залишені чистими і складені у визначені місця. Після закінчення роботи вихователь проводить бесіду з дітьми про те, як проявив себе кожен учасник прибирання, яке значення має загальне прибирання і як чергові повинні підтримувати чистоту і порядок в куточку.
Для успішної організації чергування в куточку природи важливо приділити увагу ознайомленню дітей з предметами догляду за рослинами і тваринами, показати і розповісти, де що лежить, висить, що для чого потрібно, домовитися про порядок користування інвентарем. Діти повинні правильно називати ті предмети, якими вони користуються. Щоб полегшити дітям знаходження місця зберігання кожного предмету, на шафки можна наклеїти відповідні картинки.