Куточок природи в молодшій групі

Куточок живої природи в дитячому садку повинен відповідати наступним вимогам:
– “краще менше, та краще”, тобто використовувати невелику кількість об’єктів, але здорових, доглянутих і таких, що красиво вписуються в інтер’єр приміщення, краще, ніж велика кількість безладно розташованих, недоглянутих природних об’єктів;
– відповідність програмовим вимогам живих об’єктів природи (рослин, тварин, акваріумних риб);
– безпечність та раціональність розміщення, доцільність, сучасність та естетичність оформлення;
– наявність матеріалів для організації пошуково-дослідницької діяльності та праці в природі з дошкільниками;
– наявність та результативність роботи з календарем погоди;
– можливість планування та проведення різних форм роботи з дітьми в куточку природи;
– варіативність об’єктів живої природи відповідно сезонних змін;
– мешканці куточка повинні бути гарні, типові, з яскраво вираженими ознаками;
– наявність засобів фіксації за довготривалими спостереженнями (щоденники, малюнки тощо);
– під час облаштування куточка природи необхідно обов’язково з’ясувати питання про схильність дітей до алергії на ті чи інші рослини і тварини. Якщо така проблема існує, то слід утримувати тварин в окремому приміщенні, або виключити з групового куточка алергенні об’єкти;
– забороняється утримувати отруйні рослини, рослини з колючками і хворих тварин, або тварин місцевої фауни (особливо ссавців), які можуть бути носіями небезпечних для людини хвороб, агресивними тощо;
– мешканці куточка повинні бути невибагливі і доступні в догляді;
– підбір рослин і тварин здійснюється з урахуванням вікових особливостей дітей.
Постійними і обов’язковими для куточка природи усіх груп є кімнатні рослини. З них треба вибирати ті, що швидко ростуть, з красивим, різної форми листям, квітучі або пахучі рослини, такі, що легко живцюються і не дуже вибагливі щодо догляду. Крім рослин, за якими доглядають діти, у кімнаті рекомендується тримати декоративні рослини, за якими доглядають дорослі. Рослини для куточка природи краще придбати молоді, весною або на початку літа. Рослини, вирощені з живців у кімнаті, приживаються і ростуть краще, ніж узяті з теплиць.
Рослини: китайський розан, фікус, Амазонська лілія, бегонія «Рекс».
Зимово-весняні насіння та садіння цибулин в куточку природи.
Висівання насіння: насіння вівса
Садіння цибулі (зима): цибуля ріпчаста
Посів квіткового насіння для вирощування розсади: садові боби настурції.

Краще брати для куточка тварин, які живуть у даній місцевості, з тим, щоб діти могли спостерігати їх і в природних умовах. На таких тваринах легше показати зв’язок їх зовнішнього вигляду і звичок з необхідними для них умовами життя. Утримувати в куточку одночасно велику кількість тварин не слід, а деяких тварин у нього приносять тільки для того, щоб роздивитися. Потрібно зберігати в куточку живої природи постійних мешканців, щоб діти могли спостерігати, як вони переміщуються і виявляти турботу про них.
Риби: акваріумні, карась, золота рибка.
Птахи: канарейки
Ссавці: кролик
Поповнювати куточок природи треба поступово, щоб діти могли роздивитися об’єкти і простежити за деякими з них. При поповненні куточка природи треба привернути увагу усіх дітей до нових рослин і тварин, назвати їх, роздивитися разом дітьми, розповісти дітям, як треба за ними доглядати. Якщо це тварина, то разом з дітьми слід придумати їй кличку. Треба, щоб у кожній групі був акваріум з рибками і кімнатні рослини.
Розміщення об’єктів у куточку природи. У дошкільних закладах природознавчі осередки влаштовують для кожної групи окремо. Його розміщують у світлій частині кімнати (на низьких столиках і підвіконні) так, щоб вони були добре освітлені і не перешкоджали проходженню світла з вікна в кімнату. Розміщувати об’єкти треба так, щоб до кожного з них був вільний доступ для проведення спостереження та догляду. Рослини не рекомендується ставити близько до кватирок і опалювальних пристроїв, бо різкі коливання температури шкідливі для них. Акваріуми розташовують перед вікнами, проте, уникаючи, того, щоб вони були яскраво освітлені влітку. Терарії ставлять у світлому і теплому місці. Птахів тримають подалі від кватирок, бо вони не переносять протягів.
Обладнання: для догляду за рослинами: лійки, щіточки, миски, тази, ганчірки, щітки.

Група дітей молодшого дошкільного віку.
Рослини використовуються найбільш яскраві, привабливі, великі, з добре помітною будовою. Головне завдання: навчити впізнавати, розрізняти і називати 2-3 види рослин та їх частини (стебло, листя, квітка); навчити правильно поливати водою з лійки і обтирати вологою ганчірочкою шкірясті листя. Необхідно, щоб досліджуваних рослин було по 2 примірники кожного виду. Крім постійних об’єктів використовуються і тимчасові: вирощується на перо цибуля, на зелень кріп і салат, вигонка тюльпанів і гіацинтів.
Тварини, що використовуються в молодшій групі, також повинні мати типові ознаки свого класу і відрізнятися за формою тіла, способу руху, умов життя, характеру їжі, тому доцільно використовувати в якості постійних об’єктів золоту рибку або золотистого карася, канарку, а в якості тимчасових – кролика, хом’яка, морську свинку тощо.
Діти молодшої групи повинні допомагати вихователю в догляді за тваринами (насипати корм в годівницю, наливати воду в поїлку, насипати пісок в клітину).
Група дітей молодшого дошкільного віку – безпосереднє спілкування з природою надає дитині більш яскравих вражень, ніж книжки та малюнки. У молодшій групі уявлення про природу, що були отримані раніше, розширюються. Прищеплюються трудові навички щодо догляду за рослинами і тваринами. За допомогою вихователя діти годують риб, птахів, поливають кімнатні рослини, витирають велике листя, саджають цибулю тощо. Вихователь доглядає рослини сам, але обов’язково у присутності дітей, привертаючи увагу до своїх дій, пропонує подивитися, як ллється вода з лійки, як вона поглинається землею. У процесі роботи вихователь пояснює дітям, що поливають і витирають рослини для того, щоб вони краще росли. Доглядаючи у присутності дітей кімнатні рослини, вихователь пропонує погладити щільні гладенькі листочки рослин, понюхати, помилуватися квітками герані, фуксії, згадати, як називається квітуча рослина тощо.
Для першого знайомства з рибками краще за все обрати карасиків, звичайних мешканців прісноводних водойм. Карась відрізняється великою стійкістю, живучістю та витривалістю. Діти, що підійшли до акваріуму, зазвичай довго не можуть відійти від нього. Перш за все їх цікавлять рухи риб. Щоб краще ознайомити з рибками всіх дітей, вихователь організує спеціальні тематичні заняття. Якщо акваріум не дуже важкий, його можна поставити на стіл, а дітей розсадити навколо нього. Спостерігаючи за рибками, вихователь пояснює, як рибки плавають – рухаючи хвостом та плавниками, запитує чи є у них очі, рот, годує рибок. У подальшому, годуючи рибок, вихователь завжди запрошує малят подивитися як він це робить, а потім пропонує деяким допомогти йому це зробити.
Крім того, у куточку доцільно представити: вироби дітей з природного ма¬теріалу, гербарії; розмістити альбоми з ілюстраціями об’єктів та явищ природи. У цьому осе¬редку влаштовують і тематичні виставки, наприклад: «Природа рідного краю», «Як я провів літо», «Діти нашої групи на екскурсії в осінньому парку» тощо. Для дитячого експериментування доцільно передбачити дослідне обладнання (різні ємності, колби, пробірки, дитя¬чий мікроскоп, фільтри, ваги, а також допоміжні матеріали), за допомо¬гою якого діти, шляхом ігрових маніпуляцій, дізнаються про властивості води, повітря, ґрунту, про особливості їх впливу на рослини, тварин, лю¬дей; міні-музеї, з колекціями кристалів, листя, насіння, камінців тощо.