Середня група

При ознайомленні з живими об’єктами у дошкільнят розвивається спостережливість, інтерес до природи. Під час догляду за мешканцями куточка природи у дітей формуються трудові навички і такі цінні якості як любов до праці, бережливе ставлення до живого, відповідальність за доручену справу.
Куточок живої природи в дитячому садку повинен відповідати наступним вимогам:
– “краще менше, та краще”, тобто використовувати невелику кількість об’єктів, але здорових, доглянутих і таких, що красиво вписуються в інтер’єр приміщення, краще, ніж велика кількість безладно розташованих, недоглянутих природних об’єктів;
– відповідність програмовим вимогам живих об’єктів природи (рослин, тварин, акваріумних риб);
– безпечність та раціональність розміщення, доцільність, сучасність та естетичність оформлення;
– наявність матеріалів для організації пошуково-дослідницької діяльності та праці в природі з дошкільниками;
– наявність та результативність роботи з календарем погоди;
– можливість планування та проведення різних форм роботи з дітьми в куточку природи;
– варіативність об’єктів живої природи відповідно сезонних змін;
– мешканці куточка повинні бути гарні, типові, з яскраво вираженими ознаками;
– наявність засобів фіксації за довготривалими спостереженнями (щоденники, малюнки тощо);
– під час облаштування куточка природи необхідно обов’язково з’ясувати питання про схильність дітей до алергії на ті чи інші рослини і тварини. Якщо така проблема існує, то слід утримувати тварин в окремому приміщенні, або виключити з групового куточка алергенні об’єкти;
– забороняється утримувати отруйні рослини, рослини з колючками і хворих тварин, або тварин місцевої фауни (особливо ссавців), які можуть бути носіями небезпечних для людини хвороб, агресивними тощо;
– мешканці куточка повинні бути невибагливі і доступні в догляді;
– підбір рослин і тварин здійснюється з урахуванням вікових особливостей дітей.
Постійними і обов’язковими для куточка природи усіх груп є кімнатні рослини. З них треба вибирати ті, що швидко ростуть, з красивим, різної форми листям, квітучі або пахучі рослини, такі, що легко живцюються і не дуже вибагливі щодо догляду. Крім рослин, за якими доглядають діти, у кімнаті рекомендується тримати декоративні рослини, за якими доглядають дорослі. Рослини для куточка природи краще придбати молоді, весною або на початку літа. Рослини, вирощені з живців у кімнаті, приживаються і ростуть краще, ніж узяті з теплиць.
Рослини: Бальзамін, Бегонія, Традесканція, Паларгонія, Клівія.
Зимово-весняні насіння та садіння цибулин в куточку природи.
Висівання насіння: насіння вівса
Садіння цибулі (зима): цибуля ріпчаста
Посів квіткового насіння для вирощування розсади: запашний горошок.
Краще брати для куточка тварин, які живуть у даній місцевості, з тим, щоб діти могли спостерігати їх і в природних умовах. На таких тваринах легше показати зв’язок їх зовнішнього вигляду і звичок з необхідними для них умовами життя. Утримувати в куточку одночасно велику кількість тварин не слід, а деяких тварин у нього приносять тільки для того, щоб роздивитися. Потрібно зберігати в куточку живої природи постійних мешканців, щоб діти могли спостерігати, як вони переміщуються і виявляти турботу про них.
Риби: різновиди золотої рибки.
Птахи: канарейки
Ссавці: кролик
Поповнювати куточок природи треба поступово, щоб діти могли роздивитися об’єкти і простежити за деякими з них. При поповненні куточка природи треба привернути увагу усіх дітей до нових рослин і тварин, назвати їх, роздивитися разом дітьми, розповісти дітям, як треба за ними доглядати. Якщо це тварина, то разом з дітьми слід придумати їй кличку. Треба, щоб у кожній групі був акваріум з рибками і кімнатні рослини.
Розміщення об’єктів у куточку природи. У дошкільних закладах природознавчі осередки влаштовують для кожної групи окремо. Його розміщують у світлій частині кімнати (на низьких столиках і підвіконні) так, щоб вони були добре освітлені і не перешкоджали проходженню світла з вікна в кімнату. Розміщувати об’єкти треба так, щоб до кожного з них був вільний доступ для проведення спостереження та догляду. Рослини не рекомендується ставити близько до кватирок і опалювальних пристроїв, бо різкі коливання температури шкідливі для них. Акваріуми розташовують перед вікнами, проте, уникаючи, того, щоб вони були яскраво освітлені влітку. Терарії ставлять у світлому і теплому місці. Птахів тримають подалі від кватирок, бо вони не переносять протягів.
Обладнання: для догляду за рослинами: лійки, щіточки, миски, тази, ганчірки, щітки.
Група дітей середнього дошкільного віку.
У середній групі головним завданням є знайомство дітей не тільки з особливостями рослин, а й умовами, необхідними для їхнього життя, а також формування нових умінь з догляду за рослинами (полив з лійки або обприскування, видалення пилу з опушеного листя м’якою щіточкою).
У ході роботи в куточку природи діти повинні побачити залежність між способом догляду та станом рослини і зворотну залежність – від величини, кількості поверхні, крихкості, тобто за зовнішнім виглядом, визначити спосіб догляду – скільки вологи і світла потрібно даній рослині (наприклад, якщо у рослини м’ясисті листя, як у алое, то поливати його потрібно рідко, а якщо листя тонкі, стебла тендітні, “прозорі”, як у бальзаміну, то поливати його потрібно часто). При відборі об’єктів слід враховувати різноманітність листя за формою і величиною, доцільно використовувати різні види одного роду. Для запам’ятовування рослин може бути використана гра “Сховаємо рослину”, а для закріплення навичок з догляду та формування дбайливого ставлення організуються чергування.

Методика організації роботи в куточку природи різних вікових груп

Група дітей середнього дошкільного віку.
Середня група – тут діти вже більш самостійні. Вони вже набули деяких знань та навичок щодо догляду за рослинами та тваринами у куточку природи. Тепер вони вже можуть під наглядом вихователя щоденно виконувати доручення: поливати рослини, годувати рибок, птахів, рвати свіжу траву для кроликів тощо. Завдання вихователя – продовжувати формувати в дітей цікавість та любов до природи, привчати їх турбуватися про тварин та рослин.
Вихователь також продовжує знайомити дітей з рибками, птахами та дрібними тваринами в куточку природи. Під керівництвом вихователя, діти можуть вже визначати характерні особливості риб – тіло (стиснуте з боків) подовжене, на ньому – луска. Риби живуть у воді, пересуваються за допомогою плавців, корм хапають ротом, очі й вуса допомагають відшукати його.
Ознайомлення дітей середньої групи з птахами дещо ускладнюється. Вихователь навчає дітей розрізняти птахів за розміром, окрасом та звичками. Можна провести заняття-порівняння. Для цього краще обрати для спостереження папужку чи канарку, тому що вони відрізняються один від одного забарвленням. Діти легко впізнають цих птахів на малюнку. Дитина цього віку може надавати вихователеві допомогу у догляді за птахами: помити поїлку, налити води, насипати корм тощо. У процесі праці діти спостерігають, як дзьобають птахи, як п’ють, купаються, розбризкуючи воду.
У куточку природи середньої групи можна утримувати морську свинку чи кролика (якщо є відповідні умови). Тепер спостереження за цими тваринами можуть бути не тільки короткочасними на заняттях, але й під час догляду за ними. (Кролика не можна випускати бігати по груповій кімнаті). Уявлення дітей про кролика розширюється. Вихователь звертає увагу дітей на його великі вуха (він їх то піднімає, то притискає, прислухається), на його задні ноги й запитує, передні чи задні ноги у кролика довші. Пояснює, що задніми ногами кролик відштовхується й стрибає, а ходити, як інші тварини, він не може. Діти стежать за його рухами.
Навесні та влітку увагу дітей привертають різноманітні комахи. Дітям подобається розглядати жуків, особливо яскравих, блискучих. На лузі можна піймати бабку й принести у куточок живої природи. Для того, щоб роздивитися, необхідно посадити комаху на яку-небудь рослину у баночку. Вихователь звертає увагу дітей на дуже великі очі бабки, чотири великих прозорих крила й довге черевце, нагадує, що бабка гарно літає. Вона ловить дрібних шкідливих комах, тому дуже корисна. Після спостереження, бабку випускають на волю.
Улітку на прогулянках діти бачать жабу. На короткий час її можна принести у групу й розмістити у тераріумі. Необхідно розповісти, яку користь приносить жаба. Вона знешкоджує велику кількість шкідливих комах, тому її необхідно охороняти, не можна наступати, кидати у неї каміння, бити палками. Діти спостерігають як стрибає жаба. Вихователь звертає увагу на довгі ноги, за допомогою яких вона може із силою відштовхуватися. Опустивши жабу в таз із водою, діти зможуть побачити, як допомагають їй плавати задні ноги з довгими пальцями, між якими ніби натягнуті тонкі перетинки. Коли діти роздивляться жабу, її необхідно випустити у траву біля водойми.