Далі

Натомість комплексне музичне заняття передбачає об’єднання навколо однієї теми елементів різних видів мистецтва. Наприклад, музики і хореографії, музики та образотворчого мистецтва, музики і театральної діяльності.
Об’єднуючий чинник притаманний так само й для інтегрованих занять. Проте для висвітлення обраної теми інтегрованого заняття насамперед використовують інформаційний матеріал з різних галузей знань, як-от музика і математика, хореографія та природознавство тощо.
Загальне спрямування та зміст комплексних та інтегрованих музичних занять схожі, тому на практиці музичні керівники часто прирівнюють їх одне до одного. Втім, у педагогічній теорії поняття «інтегроване музичне заняття» поки ще не має достатнього методичного обгрунтування і перебуває в процесі наукового осмислення.

Ефективність занять, на яких поєднано елементи з різних видів мистецтва та галузей знань, — безумовна, адже під час їх проведення музичний керівник має змогу:
* цікаво й різнобічно розкрити теми, передбачені чинними програмами;
* залучити дітей до активної спільної творчої діяльності;
* швидко й якісно перевірити знання дітей.
Тож очевидно, що на практиці слід застосовувати як комплексні, так і інтегровані музичні заняття. Проте слід пам’ятати, що кожний із цих видів занять має свою специфіку. Розглянемо, у чому вона полягає.
Комплексне музичне заняття
Комплексне музичне заняття спрямоване на збагачення теоретичного і практичного досвіду дітей в галузі мистецтва та культури, яке педагог здатен реалізувати за допомогою поєднання художньо- мовленнєвої, зображувальної та музичної діяльності. Важливо, що на комплексному музичному занятті основна увага має приділятися активізації творчої ініціативи дітей, їхній самостійній творчій діяльності.
Усі види художньої діяльності на комплексному музичному занятті мають бути об’єднані єдиним художнім задумом, а обрана тема має розкриватися на матеріалах різних видів мистецтва. Поєднання видів мистецтва дає педагогу змогу залучити дітей до різних видів мистецької діяльності, зокрема:
* музичної— співи, танці, гра на музичних інструментах;
* образотворчої— ліплення, малювання, аплікація;
* художньо-мовленнєвої — декламування віршів, бесіди, ляльковий театр тощо.
Усі види мистецтва на комплексному музичному занятті мають бути рівноцінними, а елементи кожного з них — слугувати яскравому та емоційно-насиченому розкриттю теми, сприяти тому, щоб діти якнайліпше сприйняли інформацію.
Найчастіше комплексні заняття проводять як вступні до певної теми — поточні, або як узагальнювальні — підсумкові. Наприклад, комплексне вступне музичне заняття на тему «Весняні мелодії природи» може поєднати у собі:
* музику;
* живопис;
* літературу.
Це дасть змогу музичному керівникові:
* почитати та обговорити з дітьми тематичні вірші;
* відшукати у віршах «кольорові» та «мелодійні» слова;
* створити з дітьми на обрані вірші пісню;
* роздивитися та обговорити тематичні живописні твори — наприклад, репродукцію картини Володимира Яценко «Рання весна»;
* прослухати фрагменти музичних творів — скрипковий концерт Антоніо Вівальді «Весна» з циклу «Чотири пори року», «Варіації феї Весни» з балету «Попелюшка» Сергія Прокоф’єва тощо;
* створити разом із дітьми під враженням від прослуханих тво¬рів живописні, аплікаційні, пластилінові композиції тощо.

Прикладом підсумкового комплексного музичного заняття може бути розгорнута музична гра «Самий розумний», мета якої — перевірити, чи засвоїли діти комплекс отриманих знань і чи вміють вони практично застосувати ці знання під час вирішення художньо-творчих завдань.
Отже, комплексне музичне навчання надає музичному керівникові безмежні можливості для всебічного естетичного виховання та творчого розвитку дітей. Зазначимо, що сучасне комплексне музичне заняття бажано організовувати з упровадженням в навчальний процес інформаційно-
комунікаційних технологій — мультимедійних презентацій, відео- та аудіоматеріалів тощо, а також різноманітних інтерактивних завдань.

Інтегроване музичне заняття
Технологія інтеграції передбачає об’єднання у межах структури заняття (уроку, курсу тощо) інформаційних блоків із найрізноманітніших — іноді навіть на перший погляд несумісних! — предметів та галузей знань. Тож метою інтегрованого заняття є узагальнення змісту, представлення дітям певного тематичного матеріалу гармонійним, єдиним у різноманітті. Одним з яскравих прикладів інтеграції різних видів діяльності дітей із метою ефективного виховання та навчання є «уроки мислення в природі», розроблені й упроваджені видатним ученим-педагогом Василем Сухомлинським у 1960-х роках.
Музичне мистецтво за своєю сутністю є інтегрованим, пронизаним міжпредметними зв’язками, у ньому пересікаються та взаємодіють багато галузей мистецтва, культури, науки та техніки — наприклад, у таких темах, як «музична культура повсякдення», «історія танцювального костюма», «будова музичних інструментів», «музика в кіно», «як народжується звук» тощо. Тож організовуючи інтегроване музичне заняття, музичний керівник може поєднати в його структурі елементи з різних галузей знань, а не лише з різних видів мистецтва, як у комплексному музичному занятті. Таке поєднання за активної співпраці дітей та педагога дає змогу розглянути матеріал різнобічно, з цікавих, несподіваних, приголомшливих ракурсів. Таке заняття яскраво запам’ятається дітям, пробудить у них бажання пізнавати навколишній світ і відшукувати у ньому зв’язки, самостійно вибудовувати його цілісну картину.
Добираючи тематику інтегрованих музичних занять, розробляючи їх структуру та визначаючи зміст, необхідно враховувати вікові особливості дітей. Відповідно до цього визначається, які галузі знань будуть поєднані на занятті та яким буде співвідношення між матеріалом. Зміст інтегрованого музичного заняття має бути спрямований на:

* формування у дітей системного мислення;
* збагачення уяви дітей;
* заохочення дітей до постійного захопленого пізнання нав-колишнього світу.
Кількість інтегрованих музичних занять протягом року залежить, з одного боку, від уміння педагога органічно синтезувати ма¬теріал з різних галузей знань, а з іншого — від рівня розвитку дітей. Інтегровані музичні заняття можуть організовувати та проводити один або два педагоги.
Безперечно, підготовка до інтегрованих музичних занять потребує від педагога високої кваліфікації, гнучкого володіння інформацією, креативного підходу, а також вигадки і, зрештою, часу. Проте результат таких занять говорить сам за себе, і, на думку багатьох педагогів по всьому світу, саме інтеграція змісту навчання є найпер- спективнішим напрямом розвитку педагогічної науки.
Кожен вид мистецтва, кожна галузь знань має своєрідне «естетично-інформаційне поле», входження до якого має наповнювати душі дітей відчуттям радості та насолоди, пробуджувати в дітях цікавість і допитливість, додавати їм необхідні елементи для сприймання цілісної картини світу. Тож комплексні та інтегровані музичні заняття з дошкільниками є одним з ефективних та захопливих шляхів до цього.

Одну з найефективніших практичних систем комплексної музичної діяльності розробив німецький педагог і музикант Карл Орф. Ця система фактично спрямована на «визволення» природної музикальності людини і будується на поєднанні руху, співу та гри на доступних дітям шумових та ударних музичних інструментах. Основним у цій системі є принцип активного музикування і навчання в дії. Велику увагу Карл Орф і його колеги та послідовники приділяли музично-ритмічному вихованню, яке здійснювалося в комплексному поєднанні ритмічних вправ, гри на елементарних шумових та ударних музичних інструментах, мелодекламації, співу.
На думку Карла Орфа, початкова музична освіта має бути пронизана позитивними емоціями та естетичним задоволенням дітей від імпровізаційних рухів, декламації, театралізації, творення власної музики тощо. Тобто найголовніше — це створення на музичному занятті сприятливої психологічної атмосфери: зацікавлення, захопленості дітей, їхнього внутрішнього комфорту.