Далі
На прикладі казок «Троє поросят», «Вовк і семеро козенят»,
« Червона Шапочка» давайте спробуємо допомогти героям вийти з складної ситуації. – Яка складна ситуація у казці «Троє поросят ?»
• «Вовк і семеро козенят», « Червона шапочка»
• Як допомогти вийти з цієї ситуації?
Пригадайте, які ви використовуєте творчі методи роботи з казкою:
• Знайомі герої в інших ситуаціях;
• Колаж із казок;
• Казка по новому;
• Казки про улюблені іграшки;
• Казки про подорожування;
• Казки про пори року, запахи, звуки;
• Казка за аналогією з відомою казкою;
• Казки з щасливим кінцем;
• Казки з чарівними малюнками;
• Вирішення протиріч в казці;
• Казки від живих крапель і кляк;
• Казка по завуальованих картинках
• Казки від МФО ( морфологічного аналізу) та ін.
• Казка від вірша
• Казка від лічилки
• Казка від загадки
• Казка від перетворень
• Казка від дивних історій
• Зміна ситуації в знайомих казках
• Казка про улюблені іграшки
• Казка за комічними малюнками
Лариса Борисівна Фесюкова пропонує свою схему по нетрадиційній роботі з казкою, вона виділяє:
1. Моральний урок.
2. Виховання добрих почуттів.
3. Мовленнєвий розвиток.
4. Розвиток мислення і фантазії.
5. Математичні здібності.
6. Екологічне виховання.
7. Розвиток моторики руки.
(- зараз, візьміть ілюстрацію до будь-якої казки, і проаналізуйте зміст вибраної казки за схемою Фесюкової )
Найбільша цінність казки звичайно в її моралі. А мораль казки – це головна думка, це те, на що націлює вона маленького слухача, які моральні цінності закладає в його душі.
Так працюючи над казкою «Рукавичка», основну думку пропонують розкрити за допомогою прислів’я « В тісноті та не в обіді». Не в обіді але й на шкоду комусь. Ось тут виникає протиріччя. Увага дітей спрямована на рукавичку та її гостей, всі забули про діда, який залишився без рукавички. Необхідно запропонувати дітям розглянути різні сторони цього випадку. Для кого добре, а для кого погано. Одні діти говорять, що погано для діда, бо в нього рука змерзне, а інші – що це не так погано, бо баба зв’яже нові рукавички.
Успішному розвитку мовлення дітей сприяє використання різноманітних методів та прийомів у роботі з казкою:
• придумайте нові назви знайомих казок. (наприклад, казка «Рукавичка» – «Дружня рукавичка», « Новий дім для звірів», «Як дід загубив рукавичку»)
• введіть частку «не» у зміст казки ( « не ріпка виросла у діда на грядці, а «Дід виростив велику капустину а потім бабуся для всіх героїв зварила смачний борщ»;
• відгадайте назву казки без голосних звуків. (Кз дрз – коза – дереза, клбк – колобок, рквчк – рукавичка, гс- лбд – гуси лебеді) та ін.
Казка сприяє розвитку мислення і уяви дошкільників. З цією метою успішно можна використовувати «чарівну паличку», яка спонукає дітей до творчості – діти творять добро, фантазують, визволяють героїв з біди.
У системі розвитку мислення та уяви доцільно застосовувати питання проблемного характеру: чому? для чого? яким чином? а якщо. (наведіть приклади)
– «Чи переміг би Кіт у чоботях, якби людоїд не перетворився в мишку?»; «Чи витягнув би дід ріпку, якби йому не допомогла мишка?»
Як активізує творчі здібності дітей використання методу аналогії?
Вихов. розглянувши книжку-розфарбовку « Том і Джері», діти згадують казки, в яких ще зустрічаються кіт і миші. Прослухавши казку « Попелюшка», вони називають добрих, працьовитих, красивих героїнь з інших казок, схожих на неї («Мороз Іванович», «Дідова та бабина дочка»)
Ще одним цікавим методом роботи з казкою є моделювання казкових сюжетів.
У навчанні дошкільників моделюванню казкових сюжетів доцільно дотримуватись таких етапів:
І етап – підготовчий
ІІ етап – комунікативно – діяльнісний
ІІІ етап – моделюючий
– З чого починаємо роботу на першому етапі?
Вихов. Починаємо роботу зі складання казки за предметно-схематичною моделлю. Як правило, предмет або малюнок може стати вихідною позицією щодо складання казки (показую малюнки).
Так можна запропонувати дітям пофантазувати на тему «Рукавичка», «Лисичка та Журавель»
Вихов. ІІ етап – комунікативно – діяльнісний
Ми пропонуємо схеми, які не нагадують жодної із казок, які знають діти.
Можна показати дітям такі геометричні фігури (показую схеми).
Так три однакових кола можуть нагадати казку «Троє поросят».
Або три однакові за кольором і різні за величиною кола можуть нагадати казку «Три ведмеді».
Проте два однакових за величиною і кольором кола можуть нагадати казку «Двоє жадібних ведмежат» (а зараз ви зробіть модель вибраної вами казки).
ІІІ етап – моделюючий
Вихов. Підводимо дитину до розуміння того, що знайомих казкових персонажів можна не лише схематично представити у вигляді геометричних фігур, схем, моделей, але й скласти зовсім нову казку – з новим сюжетом, персонажами, тощо.
У роботі з дошкільниками доцільно використовувати різні варіанти щодо моделювання казкових сюжетів.
Варіант 1. « Символізація»
Розповідання казки супроводжується показом умовних малюнків символів.
Можна ілюструвати казки буквами – звірятами, які позначають той чи інший персонаж (Показую) Наприклад: Казка « Рукавичка».
Так до казки « Попелюшка» умовні позначки можуть мати такий вигляд (за О.О. Бєлобрикіною) (Показую)
Відомий фольклорист В.Я. Пропп, виділив 20 головних функцій Саме їх можна використати у роботі з дітьми під час складання казок. (вони мають такий вигляд)
Старшим дошкільникам можна запропонувати самостійно придумати зображення символу певної дії.
Щодо навчання дітей зв’язного мовлення на основі використання казок існують такі прийоми роботи:
Вихов. « Об’єднання» – народження нової казки буде здійснено на основі об’єднання декількох казок. «Опорні слова» – з різних казок беруть декілька опорних слів, потім добирають відповідні малюнки, утворюють ланцюжок. Потім із кожного ланцюжка добирають 1-2 слова (малюнка) і складають нову казку.
«Додавання» – до виділених опорних слів додають слово, яке до цієї казки не має ніякого відношення: дід, лисиця, вовк, сани, горнятко. « Казковий трикутник» – використати можна даний варіант у роботі з дітьми. Якщо їх кількість кратна трьом. Перша група дітей отримує конверт із позитивним персонажем казки; друга – з негативним персонажем; третя група знаходить у конверті місце дії. Пропонуємо дітям об’єднатися для складання казки, потім драматизувати її.
Цікавий прийом моделювання казкових сюжетів пропонує відомий італійський казкар Джанні Родарі. Найпростіший прийом – перекручування казки. Розповідач навмисне допускає помилку, а дитина його виправляє. Даний прийом доцільно використовувати тоді, коли казка дітям знайома. Наприклад казка « Ріпка» « Жив собі дід Андрюшка а в нього був син». Діти виправляють « Жив собі дід Андрюшка а в нього була баба Марушка».
Оригінальним прийомом є пропозиція дитини розповісти казку «навиворіт», тобто «вивернути» її так, щоб добрий герой став злим, а злий добрим; працьовитий – ледачим а ледачий – працьовитим. У такій казці Білосніжка може зустріти не сім гномів, а сім велетнів, не лисичка з’їла колобка а колобок лисичку. Широко можна використовувати прийом «новий герой казки». Як правило новий герой казки з’являється і її переломний момент. Тоді вихователь пропонує закінчити казку дітям. Так у казці «Вовк і семеро козенят» з’являється батько в той момент, коли козенята зібралися відчиняти двері вовку. Особливо дітям подобається прийом Джанні Родарі, який він назвав «салат із казок». Цей салат і пропонується приготувати дітям. В їх уяві, наприклад, ластівка переносять Дюймовочку в країну велетнів. Там у неї закохується один із велетнів і носить її завжди в кишені.
Отже сучасні підходи до розвитку дітей дошкільного віку, спрямовані на інтеграцію різних видів діяльності та забезпечують розвиток у дітей мовлення, пізнавальних та творчих здібностей.