Далі
Мотиваційний модуль
Вітання. Вступне слово, окреслення проблеми семінару, обгрунтування її актуальності
Вправа «Мої очікування»
Вправа «Мозковий штурм»
Теоретичний модуль
Інформаційне повідомлення «Теоретичні основи інноваційної діяльності в ДНЗ» Інформаційне повідомлення, презентація
Вправа «Чия команда швидше»
Практично-інформаційний модуль
«Технологія раннього навчання М.Зайцева» (з досвіду роботи) Інформаційне повідомлення, презентація, відео
«Технологія саморозвитку М.Монтессорі» (з досвіду роботи) Інформаційне повідомлення, презентація, відео
Майстер-клас «Парад оздоровчих технологій» Інформаційне повідомлення, презентація, відео
Презентація посібника «Використання інноваційних технологій у зображувальній діяльності для розвитку художньо-творчих здібностей» (з досвіду роботи) Презентація
Підсумково-рефлексійний модуль
Рефлексія «Чи здійснилися очікування»
Підбиття підсумків семінару
Мотиваційний модуль
Відкриття семінару
Вихователь-методист відкриває семінар-практикум вступним словом, у якому оголошує тему та мету семінару, окреслює основні проблеми, обґрунтовує його актуальність.
Вправа «Мої очікування»
Мета: виявити очікування педагогів і рівень зацікавленості проблемою.
Обладнання: аркуші паперу у вигляді маленьких прапорців – зеленого та червоного кольорів.
Вихователь-методист роздає невеличкі аркуші паперу, у вигляді прапорців, на яких пропонує написати педагогам свої очікування від семінару. Їх прикріплюють на плакат і прикрашають ними корабель.
Теоретичний модуль
Інформаційне повідомлення
«Теоретичні основи інноваційної діяльності в ДНЗ»
Інноватика — наука про оновлення освіти, теорії інноваційних процесів, учення про створення, сприйняття, оцінку, засвоєння і застосування інновацій у їх органічній єдності.
Інновації — це зміни в середині системи.
У педагогічній інтерпрета¬ції це: 1) нововведення в педагогічній системі, що поліпшують розвиток (перебіг) і результати навчально-виховного процесу;
2) актуально значущі й системні утворення, які виникають на основі різноманітних ініціатив і нововведень, що стають перспективними для еволюції освіти й позитивно впливають на її розвиток;
3) створення, поширення і застосування нововведення, що задовольняє потреби людини і суспільства, та водночас викликає соціальні й інші зміни.
Суть інновації становить діяльність із пошуку й отримання нових результатів, способів їх створення, усунення рутинних, неефективних умов праці, управлінських структур тощо..
Інновації (англ. innovation, франц. innovation лат. innovatio — оновлен¬ня, зміна) — нові форми організації праці й управління, нові види технологій, що охоплюють не тільки окремі установи та організації, а й різні сфери.
Особливості інноваційної діяльності в Україні визначені Законом України “Про інноваційну діяльність” (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2002, № 36, ст. 266) (Із змінами, внесеними згідно із Законами № 380-IV від 26. 12. 2002, і науки України (наказ № 522 від 07. 11. 2000, м. Київ) про затвердження Положення про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності.
Інновація в освіті — це цілеспрямований процес часткових змін, що ведуть до модифікацій мети, змісту, методів, форм навчання й виховання, адаптації процесу навчання до нових вимог.
Класифікація інновацій
Інновації класифікують за певними ознаками:
- принципово невідоме нововведення (абсолютна новизна);
- умовна (відносна) новизна;
- натяки на оригінальність, формальна зміна назв;
- винахідницькі дрібниці.
Типи інновацій
Типи нововведень визначають:
1. За впливом на навчально-виховний процес. Нововведення передбачені:
• у змісті освіти;
• у формах, методах навчально-виховного процесу;
• в управлінні ДНЗ.
2. За обсягом перетворень:
• часткові, поодинокі, не пов’язані між собою;
• модульні (комплекс часткових, пов’язаних між собою);
• системні (що стосуються всього дошкільного навчального закладу).
3. За інноваційним потенціалом:
• удосконалення, раціоналізація, видозміна того, що має аналог або прототип (модифікаційні нововведення);
• нові конструктивні поєднання елементів методик, що їх раніше не застосовували (комбінаторні нововведення);
• радикальні інновації.
4. За ставленням до попереднього:
• запроваджують замість конкретного, застарілого засобу;
• припиняють використання форми роботи, програми, технології;
• освоюють нову програму, технологію;
• ретровведення — освоєння нового для колективу дитячого садка, але не нового загалом, оскільки колись це вже застосовували в системі дошкільного виховання та освіти.
На що потрібно звертати увагу під час упровадження інновацій:
1. Актуальність нововведення.
2. Прогностичність, тобто здатність програми відповідати вимогам та умовам, у яких її реалізовуватимуть.
3. Раціональність — властивість інновації визначати такі цілі та способи їхнього досягнення, які уможливлять отримання максимального позитивного результату.
4. Реалістичність — властивість інновації забезпечувати відповідність між бажаним ї можливим.
5. Цілісність — необхідність забезпечити повноту дій для досягнення мети.
Показники інноваційної діяльності педагога
Інноваційний потенціал педагога — сукупність соціокультурних і творчих характеристик особистості педагога, який виявляє готовність удосконалювати педагогічну діяльність, наявність внутрішніх засобів і методів, здатних забезпечити цю готовність.
Які ж показники свідчать про інноваційну діяльність педагога?
1. Здатність творчо втілювати нові ідеї.
Для цього необхідно мати свободу дій і незалежність у використанні конкретних методик, нове розуміння цінностей освіти й виховання, прагнення до змін та моделювання експериментальних систем.
2. Високий культурно-естетичний рівень, освіченість, всебічність інтересів педагога.
3. Здатність педагога до нового розуміння і сприймання різних ідей, думок, напрямів, течій.
Вправа «Чия команда швидше»
Мета: активізувати знання педагогів про інноваційні технології;
Вихователь-методист пропонує учасникам семінару об’єднатися в дві групи, відповідно їхнього педагогічного стажу:
– команда «Юніори» – педагоги з педагогічним стажем до 10 років;
– команда «Майстри» – педагоги з педагогічним стажем понад 10 років.
Учасники команд «Майстри» та «Юніори» в командах визначають інноваційні технології, які можна впроваджувати в ДНЗ.
Причини інновацій
Є різні причини нововведень. До основних, на наш погляд, належать такі:
• треба активно шукати шляхи розв’язання проблем дошкільної освіти;
• прагнення педагогічних колективів поліпшити якість послуг населенню, урізноманітнити їх і такий спосіб зберегти дитячі садки;
• наслідування інших дошкільних навчальних закладів, усвідомлення того, що нововведення поліпшать діяльність усього колективу.
• постійне невдоволення окремих педагогів досягнутими результатами, твердий намір їх поліпшити, потреба в причетності до великої, значної справи;
• те, що запити окремих груп батьків постійно зростають;
• конкуренція між дитячими садками;
• виникнення необхідності розв’язати якусь проблему, тобто супереч-ність між бажанням і реальним результатом.
Практично-інформаційний модуль
1.«Технологія раннього навчання М.Зайцева» (з досвіду роботи)
2. «Технологія саморозвитку М.Монтессорі» (з досвіду роботи)
3. Майстер-клас «Парад оздоровчих технологій».
4. Презентація посібника «Використання інноваційних технологій у зображувальній діяльності для розвитку художньо-творчих здібностей» (з досвіду роботи)
Підсумково-рефлексійний модуль
Рефлексія «Чи здійснилися очікування»
Мета: провести загальне оцінювання заходу; визначення того, наскільки здійснилися очікування учасників.
Вихователь-методист пропонує поміркувати над тим, який досвід вони сьогодні отримали, працюючи в группах, яка інформація виявилася цікавою, але яку слід осмислити, щоб згодом використовувати у своїй роботі.
Підбиття підсумків семінару
Вихователь-методист коротко підбиває підсумки семінару, дякує учасникам за активну співпрацю.