Далі

♦ фізичний розвиток і здоров’я дитини;
♦ соціальний розвиток;
♦ природничо-екологічний розвиток;
♦ предметно-практична діяльність та художньо-естетичний розвиток;
♦ ігрова діяльність;
♦ сенсорно-пізнавальний розвиток;
♦ мовленнєвий розвиток.
Кожен фактор містить критерії, що відповідають тим видам компетенцій, яких набувають діти у межах зазначеного фактора. Оцінюють кожен критерій у балах (від 0 до 4) залежно від рівня сформованості відповідної компетенції та біологічної зрілості. Для оцінювання критеріїв використовують такі методи, як спостереження, бесіда, аналіз результатів діяльності дитини.
Невід’ємною складовою системних моніто- рингових досліджень є кваліметрична модель оцінювання розвиненості та вихованості дитини дошкільного віку (далі — кваліметрична модель). Вона охоплює фактори, критерії та показники такого оцінювання.
Кваліметрія — це наука про методи кількісного оцінювання якості (від латинського “квалі” — якість та давньогрецького “метріо” — вимірювати). Сутність кваліметричного підходу полягає в тому, що будь-яке якісне явище можна розкласти на фактори та критерії, які допомагають розкрити це явище; визначити вагомість факторів, тобто їх пріоритетність, та оцінити кожний критерій у межах від 0 до 4. Чим вищий рівень розвитку того чи іншого критерію, тим вища його оцінка. Інструкцію до кваліметричної моделі оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку наведено в додатку 2.
Кваліметрична модель (додаток 3) містить:
♦ протокол оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку (далі — Протокол);
♦ кваліметричну модель оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку (далі — Програма);
♦ діаграму з показниками невикористаних резервів розвитку дитини старшого дошкільного віку (далі — Діаграма);
♦ портрет розвитку дитини (далі — Портрет) з результатами моніторингу рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку.
Кваліметрична модель передбачає проведення оцінювання на початку і наприкінці навчального року. Оцінюють якісні показники за допомогою кількісних (балів). Після внесення показників до програми всі розрахунки здійснюються автоматично і відображаються у Діаграмі та Портреті.
При проведенні експертизи вихователі заповнюють Протокол, у якому в балах оцінюють компетенції дітей, орієнтуючись на зміст Базового компонента дошкільної освіти (знає, обізнана,
розуміє, усвідомлює, здатна, дотримується, застосовує, проявляє ставлення, оцінює).
Орієнтовні показники оцінювання критеріїв: 4 бали — компетенція сформована повною мірою; 3 бали — компетенція сформована достатньо; 2 бали — компетенція сформована посередньо; 1 бал — компетенція сформована мінімально; 0 балів — компетенція не сформована. Аналізуючи оцінки, представлені в моделі, можна одразу зробити висновок про те, які складові потребують доопрацювання. Так, у ході аналізу за кожним критерієм чітко простежуються слабкі сторони, конкретні напрямки, над якими педагог має попрацювати, щоб підвищити якість своєї роботи над розвитком компетенції кожної дитини. Подібне оцінювання може проводити як сам вихователь, так і вихователь-методист дошкільного навчального закладу. Для ефективного планування роботи з дітьми в старшій групі рекомендується проводити оцінювання розвитку дітей на початку навчального року у вересні-жовтні (1-ше оцінювання). За результатами оцінювання доречно внести корективи в план роботи, аби приділити належну увагу тим компетенціям, які у дітей недостатньо сформовані. За результатами 1-го оцінювання керівник дошкільного закладу не повинен приймати жодних управлінських рішень, оскільки воно проводиться виключно для корекції освітньої діяльності вихователя. Наступне оцінювання розвитку дітей доцільно проводити у квітні-травні (2-ге оцінювання) і за його результатами визначати сумарний кінцевий показник рівня розвиненості та вихованості дитини старшого дошкільного віку. При цьому Діаграма дасть змогу з’ясувати невикористані резерви розвитку дитини.
Ці та інші матеріали моніторингу можуть бути використані для забезпечення наступності між дошкільною і початковою ланками освіти.
Звертаємо увагу, що використання ква-ліметричної моделі оцінки розвитку дитини старшого дошкільного віку можливе лише за наявності комп’ютера та за бажання педагогічного колективу закладу.
Комп’ютерну програму оцінювання рівня розвитку дитини старшого дошкільного віку розміщено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України за посиланням: http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/norm-baza.html. Щоб скористатися нею, її слід скопіювати на комп’ютер. Відтак потрібно ознайомитися з інструкцією, у якій описано порядок роботи з кваліметричною моделлю.