Індивідуальна програма з корекції тривожності

Індивідуальна
корекційна програма
з корекції тривожності
для дитини старшого дошкільного віку

Підготував: практичний психолог Гринь Т.А.

Мета програми: корекція рівня тривожності і невротичних проявів дитини старшого дошкільного віку.
Завдання:
• Підвищення впевненості в собі;
• Зняття емоційного та м’язового напруження;
• Навчання прийомам прояву емоцій і почуттів соціально прийнятними способами;
• Збагачення емоційної сфери дитини;
• Формування адекватної самооцінки.
Кожне заняття триває 30 хвилин і організовується за традиційною для всієї програми схемою:
Вступна частина;
Основна частина;
Заключна частина.
Періодичність проведення занять 2 рази на тиждень. Форма проведення індивідуальна. Кількість занять – 12.
Методи та прийоми роботи: вправи, ігри, малювання, бесіди, етюди.
Очікувані результати: після закінчення корекційно-розвивальної роботи очікується зниження рівня тривожності, набуття почуття впевненості, формування адекватної самооцінки, розширення спектру емоцій, почуттів та зняття емоційного, м’язового напруження.

Тематика занять

Заняття № 1
Мета: налагодження контакту з дитиною, формування адекватної самооцінки

Привітання
Вправа на знайомство «Моє ім’я»
Мета: налагодження контакту
Дитина на¬зиває своє ім’я, говорить як її називають рідні.
Вправа «Що я люблю»
Мета: формування впевненості у собі, вміння розпізнавати свої потреби, емоції, почуття
Дитина говорить, що вона любить з їжі, одягу, у що любить грати і т. д.
Вправа «Піраміда любові»
Мета: встановлення позитивного емоційного настрою
Дитина прикладає долоньки до серця й говорить про всіх, кого вона любить. На-приклад, — маму, тата, бабусю, дідуся, сестричку, братика, собачку, котика, вихова-тельку тощо.
Вправа «Я вмію»
Мета: створення позитивної атмосфери.
Психолог говорить певну фразу, а дитина плескає в долоні, якщо вона вміє ро¬бити те, про що говорить ведучий.
Вправа «Я дарю тобі»
Мета: виявлення позитивних рис особистості дитини
Психолог і дитина робить будь-який уявний подарунок одне одному. Наприклад, це може бути острів в Індійському океані, букет польових квітів, нова квартира і т. д. Так як цей подарунок уявний, необхідно докладно його описати. При цьому можна ще зробити комплімент чи сказати щось приємне. Володар подарунка висловлює свою думку про те, наскільки він задоволений «придбанням», і підкреслює деталі, що особливо його вразило і порадувало, використовуючи будь-яку форму висловлювання, наприклад: «Мені сподобався твій подарунок, особливо …», «Твій подарунок дуже несподіваний, я ніколи не отримувала нічого подібного … » тощо.
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 2
Мета: виховання впевненості в собі

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Вправа «Дзеркало»
Мета: підвищення активності дитини, зниження тривожності
Психолог і дитина стають один навпроти одного, і дитина починає повільно виконувати різноманітні рухи, а психолог їх повторює. Потім вони міняються ролями. При цьому спочатку психологу треба виконувати найпомітніші рухи, потім приєднувати дрібні жести, міміку.
Бесіда «Умів-умію-буду вміти»
Мета: навчання розпізнавати та оцінювати свої емоції та почуття
Дитина намагається згадати якомога більше своїх умінь, які були, які є, які будуть, не повторюючись. Об’єднуємо вміння. Об¬говорення добрих і поганих умінь.
Гра «Розшукай радість»
Мета: виховання впевненості в собі
Дитина називає всі речі, події, явища, які приносять їй радість: справи, які вдається робити добре; улюблені місця; улюблені мультфільми; казки
Малювання «Я люблю більш за все»
Мета: розвиток вміння передавати свій настрій, емоції
Малювання того, що більш за все любить дитина, потім обговорення малюнку.
Вправа «Придумай веселий кінець»
Мета: виховання впевненості в собі
Психолог читає початок дитячої страшної казки. Необхідно придумати смішне продовження і закінчення.
Вправа « Позбавлення від тривог»
Мета: зняття тривоги, неспокою
Психолог: розслабся і уяви, що ти сидиш на чудовій зеленій галявині в ясний сонячний день … Небо осяяне веселкою, і частка цього сяйва належить тобі… Воно яскравіше тисяч сонць … Його промені м’яко і ласкаво пригріває твою голову, проникають в тіло, розливаються по ньому, все воно наповнюється очищаючим цілющим світлом, в якому розчиняються твої засмучення і тривоги, всі негативні думки і почуття, страхи і припущення. Всі нездорові частинки залишають твоє тіло, перетворившись на темний дим, який швидко розсіює ніжний вітер. Ти позбавлений від тривог, ти очищений, тобі світло і радісно!
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 3
Мета: розкриття свого «Я»

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Гра «Хваста»
Мета: підвищення впевненості в собі, формування уявлення про себе, розкриття свого «Я»
Психолог просить перетворитися на хвастунчика. Дитина хвалиться. (Наприклад: «У мене гарна кофта; Я краще всіх вмію танцювати» і т.д.)
Гра «Чарівне кільце»
Мета: розкриття свого «Я», зняття тривожності
Психолог каже: «Ось кільце із казкової шкатулки, воно чарівне. Якщо його надіти на мізинець, станеш маленьким-маленьким – це твоє минуле. Якщо надіти на середній палець, залишишся самим собою – це твоє теперішнє. Якщо надіти кільце на вказівний палець, станеш великим, сильним і красивим – це твоє майбутнє». Якщо дитина обирає «минуле», він сідає та згортається калачиком, а його гладять, тощо. Якщо дитина обирає «теперішнє» – він за допомогою жестів показує свій настрій. Якщо вказівний палець – закриває очі та фантазує (що цікавого та нового трапиться в його житті).
Вправа «Вибери картинку»
Мета: розкриття свого «Я»
Давай подивимося в дзеркало, і трохи краще розглянемо себе. А тепер подивися: у мене на столі розкладені картинки. На цих картинках зображені різні діти. Уважно їх розглянь і покажи зображення тієї дитини, на яке ти найбільше схожий. (Дитина виконує завдання, потім відбувається обговорення, де дошкільник пояснює свій вибір)
Гра «Хто про нас турбується?»
Мета: вчити турбуватися про близьких.
Психолог
—Хто про нас турбується вдома?
—У дитячому садку?
—А ще люди яких професій про нас турбуються?
—Хто турбується, щоб у нас був будинок?
—Хто турбується, щоб був порядок, і не було злочинців?
— А про кого ти можеш турбуватися? Як саме?
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 4
Мета: формування позитивної «Я-концепції», самоприйняття.

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Гра «Скарбничка добрих новин»
Мета: розвиток уміння передавати свій емоційний стан
Дитина говорить про те, що хорошого відбулося в його житті за тиждень.
Гра «Моє бажання»
Мета: самоприйняття
Уяви, що ти знайшов чарівну паличку, яка виконує всі бажання. Що б ти, попросив у неї? (Обговорення відповідей дитини)
Етюд «Зайці і слони»
Мета: підвищувати самооцінку
Психолог. Спочатку ми будемо зайцями-боягузами. Скажи, коли заєць відчуває небезпеку, що він робить? Правильно, тремтить. Покажи, як він тремтить. Підгортає вуха, весь стискається, намагається стати маленьким і непомітним, його хвостик і лапки трусяться тощо. Покажи, що роблять зайці, коли чують кроки людини? А що роблять зайці, коли бачать вов¬ка? А тепер ми будемо з тобою слонами, великими, сильними, сміливими. Покажи, як спокійно, розмірено, велично і безстрашно ходять слони. А що роблять слони, коли бачать людину? Вони бояться її? Ні! Покажи, як. Покажи, що роблять слони, коли бачать тигра…
Вправа «Придумай кінцівку»
Мета: розвивати вміння моделювати поведінку в конкретній ситуації
Дитині пропонуються речення, які потрібно закінчити: “Я люблю …”, “Мене люблять …”, “Я не боюся …”, “Я вірю ..”, “У мене вірять…”, “Про мене піклуються …”
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 5
Мета: виявлення позитивних якостей особистості дитини

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Вправа «Сонечко»
Мета: забезпечення почуття комфорту; формування такої риси, як доброта
Психолог: зараз ми станемо сонечками і зігріємо один одного. Спробуй повторювати слова й жести за мною.
Я—маленьке сонечко. Я прокидаюся, я вмиваюся. Я розчісую свої промені й повільно піднімаюся. Я — маленьке сонечко. Люблю дивитися з неба на землю і посміхатися. Я — маленьке сонечко. В мене багато тепла й світла. Я дарую його всім: хмарин¬кам, полям, річкам, людям.
Вправа «Черепаха»
Мета: навчання дитини управлінню своїм емоційним станом і зниження рівня тривожності .
Вправа робиться лежачи, краще на боці або животі. Потрібно уявити, що він маленька черепашка, яка лежить на жовтому пісочку (або м’якій травичці ) біля прозорого струмочка (ріки, озера чи моря – за бажанням дитини). Гріє сонечко, черепашці тепло і добре . Ручки і ніжки розслаблені, шийка м’яка … Раптом з’явилася холодна хмара і закрила сонечко. Черепашці стало холодно й незатишно, і вона сховала ніжки, ручки і шийку в панцир (дитина сильно напружує спину, злегка вигинаючи її і зображуючи тим самим панцир; і також напружує шию, руки і ноги, як би втягуючи їх під панцир; 5-10 секунд). Але ось хмара полетіла, знову виглянуло сонечко, знову стало тепло і добре. Черепашка зігрілася, і її шия, ручки і ніжки стали теплими і м’якими і знову з’явилися з-під панцира (спина розслабляється 5 – 10 секунд).
Вправа «Чарівне дзеркало»
Мета: збагатити досвід самопізнання, формування адекватної самооцінки.
Психолог дає дитині маленьке дзеркало і просить подивитися на себе «чужими» очима так, як ніби він «художник» і збирається намалювати того, кого бачить в дзеркалі. Дитина розповідає про себе, як про іншу людину.

Вправа «Що буде, якщо…»
Мета: ознайомлення із «трансформуванням» негативу в позитив як способом реагування на неприємні ситуації
Дитині пропонуються скрутні ситуації, з яких йому необхідно знайти оригінальний вихід.
Вправа «Поплавок»
Мета: навчання малят прийомів саморозслаблення.
Заплющ очі й уяви, що ти поплавок, який плаває по морських хвилях… Ти рухаєшся туди, куди несе тебе вітер і морські хвилі… Сонячні промені граються з тобою, а шум моря і крики чайок заколисують… Тобі так приємно плавати на хвильках, ні про що не думати… Ти відчуваєш спокій… Але час вже повертатися. На рахунок 3 відкривай оченята й посміхнись. 1,2,3. Час вставати.
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 6
Мета: розпізнавання, оцінювання своїх емоцій та почуттів

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Бесіда «Про почуття, які відчуваємо ми самі та інші люди»
Мета: формування адекватної самооцінки
Бесіда з дитиною про почуття, емоції, які відчувають всі люди, про їх крихкість, важливість.
Вправа «Оціни вчинок»
Мета: формування доброзичливості й співчуття до інших
Психолог: у мене є один знайомий хлопчик Незнайко. Одного разу він йшов вулицею й побачив дівчинку, яка заблукала й гірко плакала. Незнайко зупи-нився й подумав, що йому зробити:
Заспокоїти дівчинку й пригостити цукеркою.
Допомогти їй знайти дорогу, звернувшись за допомогою до когось із дорослих.
Посміятися з неї — чому не гралася в своєму дворі.
Пройти мимо, нічого не зробивши. Допоможи Незнайкові правильно вчинити.
Вправа «Чи корисний страх?»
Мета: знайомство із позитивними й негативними аспектами почуття страху
Психолог запитує про ситуації, коли почуття страху може врятувати нам життя, а також про те, чому варто боротися із страхом.
Психолог: скажи мені, будь-ласка, чи корисний страх і коли?
—Так, бо якщо б ми не боялися, то могли б впасти з балкона.
—Так, якщо б ми не боялися, то могли б потрапити під колеса машини.
— Якщо б ми не боялися, то могли б обпектися киплячою водою.
—А ще б могли впустити в квартиру злодія.
Психолог. То нам треба всього і всіх боя¬тися?
—Ні! Через постійний страх перед чимось люди частіше хворіють.
—Ні! Бо діти бояться пізнавати навколишній світ, а в ньому скільки цікавого!
—Ні! Тому що діти, які часто бояться ростуть невпевненими й плаксивими.
—Ні! Діти бояться знайомитися з іншими дітьми та дорослими, в них мало друзів.
Психолог. Отже, страх деколи потрібний, бо вберігає нас від небезпеки. Але всього боятися не варто, треба вміти боротися зі своїм страхом.
«Малювання свого настрою»
Мета: навчання вмінню розпізнавати, оцінювати свої емоції та почуття
Малюй, що бажаєш. Вибери олівці, які тобі знадобляться.
Пам’ятай, який ти гарний, розумний, милий! Це важливо.
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 7
Мета: розвиток уміння передавати свій емоційний стан

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Гра-перевтілення “Уяви себе хмаркою, яка пливе по небу”
Мета: розвиток уміння передавати свій емоційний стан
Мені так сподобалось спостерігати за хмарками! Які вони гарні! Коли я за ними спостерігаю, мені здається, що потрапляю в казкову країну. Шкода, тільки поговорити з хмарками не можна, вони б розказали про свої подорожі. Давай ти станеш хмаркою? В тебе білосніжний повітряний костюм. Воно змінює свій колір в залежності від освітлення. Коли світить сонечко, воно стає золотистим, а захід сонця красить його навіть в червоний колір.
Де ти літала, хмарка? Що ти бачила цікавого? З ким ти познайомилась?
На що тобі подобається дивитися зверху?
Що тебе сумує знизу?
Що буває, коли ти сваришся з іншими хмарками?
Якої форми ти буваєш? Можна дізнатися про погоду по твоїй формі?
В які ігри ти любиш грати? З ким?
Тобі подобається відпочивати на самій високій горі?
Чи легко тобі дихається над містом? Селом? Лісом? Морем?
Тобі не заважають літаки, пташки? Як ти до них відносишся?
Дякую, хмарка.
Вправа «Придумування історій»
Мета: закріплювати вміння визначати емоційний стан людей, спонукати до надання допомоги.
Психолог пропонує дитині вибрати і описати того героя, який, на його думку, може допомогти вирішити проблему (допомогти гієні стати доброю). Дитина може вибрати будь-якого персонажа мультфільму, кінофільму, книги. Психолог може нагадати сюжет фільму або книги, в якому його улюблений герой опинився в скрутному становищі. Наприклад, у казці «Спляча красуня» на допомогу принцесі, яку зачарувала зла фея, прийшли відразу три добрих феї.
– Добре, коли в житті є хтось , хто може прийти на допомогу.
– Подумай, хто з твоїх улюблених героїв міг би допомогти злий гієні і розлюченій ведмедиці стати добрими.
– Придумай цікаву, чарівну історію.
Після закінчення бесіди психолог підводить дитину до узагальнення: як можна назвати дорослих людей, дітей, героїв казок, фільмів, мультфільмів, які приходять на допомогу?
Вправа «Вгадай хто я»
Мета: навчання розпізнавати та оцінювати емоції та почуття
Дитина намагається визначити настрій зайчиків, що зображені на картинках, пояснити, як він це визначив (за висловом мордочки, позі і т.д.) і розфарбовує веселих зайчиків. Проводиться бесіда про те, що може зробити людину сумною, веселою, щасливою.
Вправа «За що мене любить тато, мама…»
Мета: підвищення значимості дитини, усвідомлення своїх позитивних рис
Дитина говорить за що її любить мама, тато. (Якщо виникають труднощі — психолог може підказати дитині).
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 8
Мета: формування адекватних форм прояву емоцій
Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Вправа «Чарівний сон»
Мета: навчання вмінню розпізнавати, оцінювати свої емоції та почуття
Дитина відпочиває і їй сниться сон, який розповідає психолог
Малювання «Малюємо те, що побачили у вісні»
Мета: формування адекватних форм прояву емоцій
Дитина згадує, що вона побачила у чарівному сні і малює цю картинку
Бесіда «Як зрозуміти настрій»
Мета: формування адекватних форм прояву емоцій
1. У мене сьогодні поганий настрій. А у тебе?
Чи завжди у буває хороший настрій?
Подивися на ці фотографії і скажи, чим вони відрізняються?
2. Чому буває так сумно?
Якщо тобі сумно, погано, як ти себе ведеш?
А якщо у твого друга, мами поганий настрій, як це помітиш?
Яким буває обличчя у такої людини?
Як можна підняти настрій?
Як можна спитати про причину поганого настрою?
Якщо людині просто хочеться побути одному?
Як ви дізнаєтесь, що у людини гарний настрій? Від чого воно буває?
Яка погода діє на настрій людини?
Якщо в будинку гості, всі веселі, свято, а в тебе поганий настрій, чи будеш ти його показувати іншим? Як ти думаєш їм це не сподобається?
Давай візьмемо один одного за руки і заглянемо один одному в очі, скажемо один одному лагідні слова. Хай у всіх буде гарний настрій.
Гра «Казкова скринька»
Мета: розвиток вміння передавати свій емоційний стан
Психолог повідомляє дитині, що Фея казок принесла свою скриньку – в ній сховалися герої казок. Далі він каже: “Згадай своїх улюблених казкових героїв і скажи які вони, чим вони тобі подобаються, як вони виглядають». Далі за допомогою чарівної полички дитина перетворюється на казкового героя.
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 9
Мета: формування навичок володіння собою, своїми емоціями

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Гра «Скарбничка добрих новин»
Мета: розвиток уміння передавати свій емоційний стан
Дитина говорить про те, що хорошого відбулося в його житті за тиждень.
Гра «Розривання паперу»
Мета: формування навичок володіння собою, своїми емоціями
Не пояснюючи правил, психолог починає рвати папір, кидаючи її в середину кімнати, і пропонує дитині робити те ж саме. Коли купа стає великою, пропонується пограти з шматочками. Психолог починає підкидати шматочки вгору, розкидає їх по кімнаті.
Етюд «Очі в очі»
Мета: навчання елементів техніки виразності емоцій
Дивлячись тільки в очі і відчуваючи руки один одного, спробувати мовчки передати різні емоції: “Я сумую, допоможи мені!”, “Мені весело, давай пограємо!”, “Я хочу з тобою дружити!” Потім обговорюють.
Вправа «Веселий страх»
Мета: корекція тривожності
Психолог розповідає казку: «Жив – був Страх. Всі його боялися, і ніхто не хотів з ним грати. Сумно і нудно стало страху одному, і вирішив він піти пошукати собі друзів, але нікого не знайшов, тому що всі його боялися і ховалися від нього. Набридло Страху всіх лякати, і вирішив він стати веселим і смішним. Що зробити Страху, щоб дітям стало весело? … ». Дитина пропонує свої варіанти.
Вправа «Похвалянки»
Мета: формування впевненості в собі
За що можна похвалити людину?
За що можна похвалити себе?
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 10
Мета: моделювання поведінки в конкретних життєвих ситуаціях

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Бесіда «Як можна привітатися»
Мета: моделювання поведінки в конкретних життєвих ситуаціях
Давай з подумаємо, що ми говоримо, коли зустрічаємо знайомих людей або приходимо в гості? (Так ми говоримо: “Здрастуйте ” ). А чи всі ми однаково вітаємо? Як, наприклад, зустрівши свого друга? (Привіт, здорово, здрасті ).
– А як ти думаєш, чи можна дорослим сказати так само? (Ні). Так, дорослим краще говорити: “Здрастуйте”, але своїм батькам (мамі , татові ) можна сказати як одному.
– Ати знаєш, що, коли вітаємося, ми бажаємо цій людині здоров’я.
– А чи можна сказати незнайомій людині: “Привіт”. (Ні). Так, це буде виглядати непристойно. “Привіт” – це тільки для найближчих людей.
– А чи можна сказати: “Доброго ранку”? (Так). А коли саме? Чи можемо ми вдень сказати: “Доброго ранку”? (Ні) . Вранці ми говоримо : “Добрий ранок”, вдень – “Добрий день”, увечері – ” Добрий вечір”. Говорячи людині “Добрий ранок”, ми бажаємо людині, щоб ранок пройшов добре, щоб був добрим і вдалим.
– Як можна вести себе, коли вітаємося? (Посміхатися, кивати головою, дивитися в очі). Правильно, а літнім людям, як ти думаєш, як потрібно говорити? (Голосніше). Так, адже вони можуть недочути, і кивок головою може служити їм сигналом, що з ними привіталися . Давай спробуємо привітатися.
Обговорення ситуації «Хочу і все»
Мета: корекція імпульсивності, виховання поваги до інтересів і бажань інших людей.
Хлопчик з мамою прийшов до магазину, щоб купити черевички. В тому самому магазині, в іншому відділі продавалися двоколісні велосипеди.
Я хочу велосипед, —сказав хлопчик. Мама відповіла, що в неї нема грошей.
А мені байдуже! — голосно закричав хлопчик і навіть тупнув ногою.
Мама озирнулася й побачила, що покупці й продавці дивляться на її сина. Вона хотіла взяти його за руку, щоб вийти швидше з магазину, але хлопчик підігнув під себе ноги й повалився назад. І ось він лежить на брудній підлозі, гупає по ній кулаками й ногами, повторюючи вередливим голосом: «Хочу, хочу і — все!»
Запитання
—Чи подобається вам поведінка хлопчика у магазині? Чому?
—Що йому слід було зробити?
Вправа «Як можна пожаліти»
Мета: моделювання поведінки в конкретних життєвих ситуаціях
Чи завжди буває весело? Іноді всім буває погано, хтось образив, вдарився і, напевно, так хочеться, щоб тебе хто-небудь пожалів. Так і іншій дитині або дорослому, іноді йому погано, хочеться, щоб його пожаліли. Давайте поговоримо про це, як можна пожаліти, втішити.
Як вас жаліє мама?
Що можна сказати людині, щоб вона заспокоїлася?
Що можна зробити?
Як ти будеш себе поводити, якщо у мами болить голова? Якщо сестричка або братик вдарився? Якщо заболіла кішка, собака? Із-за чого людині може бути погано? Чи у всіх випадках ви будете жаліти однаково?
Вправа «Я допомагаю іншим»
Мета: розвиток емпатії, зниження емоційної напруги
Психолог: чи можеш ти мені сказати, кому останній раз допомагав? Бути може, ти допомагав своїй мамі накривати на стіл? Або допомагав батькові помити машину? Або допомагав комусь із друзів? Коли ти сам останній раз потребував допомоги ?
Сядь зручніше і закрий очі. Зроби три глибоких вдиху і видиху … Тепер уяви собі прекрасний сонячний літній день. Ти знаходишся посеред чудесного луки. Трава на лузі м’яка і зелена. Ти сідаєш в траву. Доторкнися до неї руками і відчуй її приємну прохолоду. Тепер подивися вгору, на ясне блакитне небо . Ти бачиш пливуть по небу великі пухнасті хмари. Спробуй знайти хмара, схожа на якогось звіра. Легкий вітерець жене хмари далі і одночасно освіжає твоє обличчя . Тепер ти лягаєш і розтягується на траві. Вдихни один раз глибоко – глибоко. Нехай твоє тіло стане таким же м’яким і розслабленим, як у тканинної ляльки. Ти лежиш у траві абсолютно безтурботно. Недалеко від тебе грають маленькі діти. До тебе доноситься їх сміх. Ой! Раптом якийсь маленький хлопчик впав поряд з тобою. Він вдарився коліном об камінь і заплакав. Ти схоплюєшся і підбігають до нього. Тобі добре, того що ти можеш допомогти іншому … Допоможи цьому хлопчику встати. Оглянь його невелику ранку. Скажи йому, що кров зараз перестане текти . Поклади свою руку йому плече … Дивись, хлопчик перестає плакати, він вже майже зовсім заспокоївся. Тобі добре, того що малюкові стало краще… Що ще ти зробиш для того, щоб повернути йому хороше самопочуття? (30 секунд.)
Скажи самому собі: “Я вже великий і можу допомагати іншим. Я допоможу іншим, а коли треба буде, інші допоможуть мені”.
Тепер ти можеш попрощатися з малюком і повернутися з літнього луки назад. Трохи потягнися, випрямися, посувай пальчиками рук і ніг. Енергійно видихни і відкрий очі.
Тепер об’єднаєтеся. Візьміть аркуш паперу і разом намалюйте історію, яку ви пережили у своїй уяві .
Аналіз вправи :
– Що ще ти зробив, щоб допомогти малюкові прийти в себе?
– Чи відчуваєш ти себе достатньо великим для того, щоб допомагати іншим?
– Що ти можеш зробити для когось із членів своєї сім’ї, щоб його порадувати ?
– Як тобі допомагають батьки або твої брати і сестри?
– Як ти почуваєшся після того, як кому-небудь допоможеш ?
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 11
Мета: зниження емоційного напруження

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Розминка «Поглянь у дзеркало»
Мета: розвиток невербальної знакової системи, зниження емоційного напруження
Психолог пропонує дитині перед дзеркалом нахмуритися, надути губки, скривитися, підняти брівки, опустити куточки губ, усміхнутися, наморщити ніс.
Вправа «Чи знаєш ти себе»
Мета: формування прагнення до саморозвитку, самопізнання себе
Всі люди різні, чим вони відрізняються, чому не плутають людей.
Питання до дитини:
– Хто ти, хлопчик чи дівчинка ?
– Скільки тобі років ?
– Якого кольору у тебе волосся? (Світло-русяве, темно-русяве, каштанове, чорне, біле, руде) .
– Прямі або кучеряві ?
– Яка зачіска ? ( Стрижка , коса , до плечей , до середини спини).
– Якого кольору у тебе очі ? ( Сірі , чорні , карі , блакитні , зелені … )
– Якої форми у тебе носик ? ( Кирпатий, прямий, кирпатий, з веснянками ) .
– Які у тебе губи ? ( Пухкі , повненькі , вузькі , як ниточка , бантиком ) .
– Якщо порівняти тебе з іншими дітьми , як ти думаєш якого ти росту?
– Ти худенький або повненький ?
– Якого кольору у тебе шкіра? ( Смаглява, біла, рожева, бліда) .
– Який одяг ти найбільше любиш носити?
– Який колір одягу тобі подобається найбільше ?
Вправа «Перетворення»
Мета: формувати вміння показувати свої почуття
Психолог пропонує: насупитися як … осіння хмара; розсерджений чоловік; позлитися як … зла чарівниця; два барана на мосту; голодний вовк; дитина, у якого забрали м’яч; злякатися як … заєць, що побачив вовка; пташеня, що впав з гнізда; посміхнутися як … кіт на сонечку; саме сонечко; хитра лисиця тощо
Вправа «Незакінчені речення»
Мета: навчання альтер¬нативних варіантів поведінки в ситуації агресивності
Дитині пропонується закінчити речення: дорослі зазвичай бояться ….; діти зазвичай бояться ….; мами зазвичай бояться ….; тата зазвичай бояться …. тощо.
Вправа «Сонечко»
Мета: забезпечення почуття комфорту; формування такої риси, як доброта
Психолог: зараз ми станемо сонечками і зігріємо один одного. Спробуй повторювати слова й жести за мною.
Я—маленьке сонечко. Я прокидаюся, я вмиваюся.
Я розчісую свої промені й повільно піднімаюся.
Я — маленьке сонечко. Люблю дивитися з неба на землю і посміхатися. Я — маленьке сонечко. В мене багато тепла й світла. Я дарую його всім: хмарин-кам, полям, річкам, людям.
Рефлексія заняття
Прощання

Заняття № 12
Мета: зниження емоційного напруження

Привітання
Рефлексія попереднього заняття
Гра «Скарбничка добрих новин»
Мета: розвиток уміння передавати свій емоційний стан
Дитина говорить про те, що хорошого відбулося в його житті за тиждень.
Етюд «Росточок під сонечком»
Мета: навчання елементів техніки виразності емоцій
Дитина перетворюється на маленький паросточок (згортається в клубочок і охоплює коліна руками) все частіше пригріває сонечко і паросточок починає рости і тягнутися до сонечка.
Вправа «Клякси»
Мета: зняття емоційної напруги, розвиток в дитині відчуття свободи; розвиток уяви
Дитині дають аркуш паперу, фарби, пензлик і пропонують «покляксувати» улюбленими фарбами. При цьому заохочується «свобода творчості». Після того, як лист буде обмальованим, пропонується скласти його навпіл. Потім лист з обох сторін почергово розгладжують, а потім починають інтенсивно відстукувати долоньками обох рук по черзі. Ведучий підбадьорює дії дитини: «Молодець!» Коли дитина досить виплеснеться, їй пропонується «поворожити», щоб на листочку вийшов чарівний малюнок. Для цього дитина підіймає над листком затиснуті в кулачки руки, робить вдих, а потім різко опускає їх над листком зі звуком «Пш – ш- ш» (видих). Так 3-4 рази з обох сторін аркуша. Далі дитині пропонується обережно розкрити листок і подивитися, який «чарівний» малюнок вийшов. Дорослий захоплюється казковим малюнком, питаючи у дитини, що вона бачить, на що або на кого схожі отримані картинки.
Вправа «Незакінчені речення»
Мета: зниження емоційного напруження, формувати вміння виражати свої емоції
Пропонуються речення, які потрібно закінчити: «Я люблю …», «Мене люблять…», «Я не боюся …», «Я вірю …», «У мене вірять …», «Про мене піклуються …».
Етюд «Сонячний зайчик»
Мета: зниження емоційного напруження
Уяви собі, що сонячний зайчик заглянув тобі в очі. Закрий їх. Зайчик побіг далі по обличчю, ніжно поклади його долонями: на лоб, на ніс, на ротик, на щічки, на підборіддя, погладжуйте охайно, щоб не спугнути, голову, животик, руки, ноги, він забрався за виворіт – погладь його і там. Сонячний зайчик – не розбишака, він любить і лагодить тебе, а ти погладь його і подружися з ним. Ось у тебе з’явився ще один друг.
Рефлексія заняття
Прощання

Література:

1. Абдурасулова Т.Д. Коррекционно-развивающие упражнения для детей среднего и старшего дошкольного возраста (4-5 лет) //Психолог в детском саду. – 1999. – №3-4. – С.62-64.
2. Алябьева Е. А. Коррекционно-развивающие занятия для детей старшего дошкольного возраста: Методическое пособие в помощь воспитателям и психологам дошкольных учреждений. – М.: ТЦ Сфера, 2004. – 96 с.
3. Дмитерко – Карабин Х. М., Королик Н. В. Психологічна допомога тривожній дитині: теорія, діагностика, корекція. – Навчально – методичний посібник. – Івано – Франківськ: Гостинець, 2007. – С. 129–162.
4. Клюева Н.В., Касаткина Ю.В. Учим детей общению. – Ярославль, 1996. Овчарова Р.В. Практическая психология в начальной школе. – М., 1996.
5. Ермолаева М.В. Психология розвивающей и коррекционной работы с дошкольниками. – М., Воронеж, 1998.
6. Чистякова М.И. Психогимнастика. 2-е изд. – М., 1995.
7. Костина Л. М. Игровая терапия с тревожньми детьми. — СПб., 2001.
8. Крюкова С.В. Здравствуй, Я сам! Тренинговая программа работы с детьми 3-6 лет.
9. Козіна Л. Я вчуся керувати собою // Психолог.— 2006.— № 21.— СЗ—12.
10. Марінушкіна О. Є., Замазій Ю. О. Корекційні програми на допомогу практичному психологу ДНЗ. — X.: Основа, 2008.
11. Нижник Г. Профілактика психічного здоров’я та емоційних розладів у дітей старшого дошкільного віку // Психолог. — 2007. — № 31—32.
12. Психологічні заняття з дошкільнятами /Упоряд.Т. Червонна. — К.: Шк. світ, 2008. —С. 100—117.
13. Слабик Я. Подолання тривожності та страху // Психолог. — 2008. — №21. — С.11.
14. Щербакова Т.Н. Детская психология в сказках и играх. Журнал «Школьные технологи». № 1, 1997. Субботина Л.Ю. Развитие воображения у детей. – Ярославль, 1996.