Малі форми активного відпочинку

Малі форми активного відпочинку — фізкультхвилинки та фізкультпаузи.

Традиційне виконання вправ у фізкультхвилинках із таких вихідних положень: сидячи за столом, стоячи за столом, стоячи біля столу (це копіювання шкільної практики).

Доцільно використовувати килим, що дасть змогу виконувати вправи з різних вихідних положень: лежачи на спині, боці, животі, які мають велике значення для корекції хребта, профілактики сколіозу, бо хребет при цьому перебуває в оптимальному положенні для розвантаження й розслаблення.

На килимі діти можуть виконувати ігрові вправи на розвиток гнучкості та рухливості хребта, що дуже важливо після тривалого статичного положення: повзання по підлозі з опорою на кисті рук та коліна, як собачки, черепашки, жучки, змії,
3 опорою на кисті рук та стопи ніг, як слоники, ведмедики тощо.

Мовленнєво-рухливі фізкультурні хвилинки доцільно доповнювати загально розвивальними вправами (2—4) корекційного та імітаційного характеру з поворотами в різні боки, нахилами тулуба в сторони, у протилежний бік від положення дітей на занятті (прогинання тулуба назад, повороти в сторони — назад, дивитись на п’ятку ноги), повзанням, ходьбою на носочках.

Хороводну рухливу гру варто поєднувати з 2—4 загально розвивальними вправами або 1—2 основними рухами (повзанням по підлозі, підлізанням під дугами, що розташовані по периметру килима).

Доречним є поєднання вправ для кистей рук та пальчикові ігри з 3—4 загально розвивальними вправами на інтенсивне потягування, випрямлення та вигинання хребта, розпрямлення грудної клітки, які виконуються з одночасними рухами рук угору, у сторони або руки в замку за спиною тощо.

Наприкінці кожної фізкультхвилинки — заспокійлива ходьба, вправи на розслаблення й відновлення дихання.

Фізкультпаузи. Технологія проведення полягає в поєднанні загальнорозвивальних вправ і рухливих ігор з основними рухами: лазіння, підлізання, повзання, ходьба в рівновазі, біг урозтіч, змійкою тощо.

Фізкультурні свята. Структура свята традиційна. Змінити потрібно підходи до проведення: не зловживати тривалими тренуваннями, краще залучити до виступів (танці, співи, декламування віршів, театральні дійства) дітей з інших груп, які часто бувають лише глядачами.

Не варто планувати кілька ігор-змагань, у яких беруть участь від двох до п’яти дітей, а обов’язково їх чергувати з колективними іграми та змаганнями, бо всі діти бажають взяти активну участь.

Варіанти проведення гімнастики після сну з елементами корекції:
1. Вступна частина з різними видами ходьби корекційного характеру.
2. Основна частина — комплекс загальнорозвивальних вправ, який діти виконували під час ранкової гімнастики (дозування може бути зменшено на 50%), 2—3 спеціальні корекційні вправи для постави, 2—3 вправи для стопи (вправи з положення лежачи — прогинання та вигинання хребта, вправи на стільчику з фіксацією хребта, захват стопою хустинки, м’ячика, прокочування стопою палиці).
3. Заключна частина — повільний біг, звичайна ходьба, вправи на відновлення дихання.

У вступній частині: звичайна ходьба, ходьба на носках, п’ятках, зовнішньому та внутрішньому боці стопи, ходьба по ребристій дошці, палиці, мотузці, канату, профілактичних доріжках із квасолі, каштанів, гороху, повзання навколішки, як собачки, з опорою на кисті рук та стопи ніг, як ведмедики, у старшому дошкільному віці по-пластунськи, як змія тощо.

У основній частині загально розвивальні вправи чергуються з вправами корекційного характеру через одну.

У основній частині — вправи з елементами корекції біля стіни, гімнастичної стінки, на лаві, стільчиках.

Далі перехід до загартувальних процедур: сухе й вологе обтирання, оббризкування ніг водою, полоскання горла розчином солі, трав’яними відварами, ходьба по мокрих доріжках.