свята
До переліку обов’язкової документації музичних керівників ДНЗ, відповідно до Примірної інструкція з діловодства у дошкільних навчальних закладах, входить План проведення масових заходів, дійств музично-естетичного циклу, де враховуються всі форми роботи з музичного виховання, зокрема проведення свят та розваг, тематику яких кожна чинна програма трактує по різному.
Планування та проведення свят передбачається комплексною додатковою освітньою програмою «Дитина в дошкільні роки», де у розділі свята та розваги для старшого дошкільного віку чітко прописана тематика свят: Новий рік, Мамин день, Випускний ранок (стор.186).
У Програмі виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина» рекомендовано організовувати і влаштовувати з дітьми музично-театралізовані свята всупереч святковим ранкам (застаріла звичка називати свято у дитячому садку «ранок» або «святковий ранок»). Адже «ранок» здебільшого формальна назва, тому що вказує лише на час проведення будь-чого. Натомість слово «свято» наголошує на піднесеному стані душі як домінуючому настрої, що створюється і зберігається у дитини впродовж дня. Кульмінацією дня в садочку стає музично-театралізоване свято, яке являє собою спільне музично-пластично-театралізоване дійство дітей і дорослих та організовується заради них самих і близьких для дитини гостей – своїх рідних (методичні рекомендації до даної програми, стор. 354). У всіх дошкільних групах автори програми рекомендують відзначати свята, пов’язані з порами року,- осіннє, зимове (Новорічне), а от «Свято весни» і «Мамин день» поєднати в одне – «Свято весни, мами й усіх жінок». Беручи до уваги значимість Міжнародного жіночого дня і Дня матері для виховання майбутніх чоловіків і жінок, майбутніх мам і тат, вони радять ознайомлювати дітей з обома традиціями. Святкувати жіночий (мамин день) у березні. Це має бути вшанування рідної мами, бабусі, сестрички, дівчаток із групи, рідної тьоті, вихователя, тобто жінки взагалі, а також свято приходу весни. У випускній до школи групі можна урочисто і водночас з гумором святкувати випуск до школи – «Випускний дзвоник» або «Стежка до школи» чи «Дитсадочку, прощавай – любо школо, зустрічай! тощо (стор.356, 358).
У Програмі розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» у розділі «Художньо-естетичний розвиток» (музична діяльність) пропонується відзначати з дітьми свято осені, свято зими («Новорічний карнавал»), свято весни («Мамине свято»), свято прощання з дитячим садочком.
У Програмах розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція) та «Українське дошкілля» відсутнє розкриття тематики свят та розваг, хоча в орієнтовному переліку музичного репертуару зазначені музичні твори певної тематики (пісні про маму, про дитячий садок тощо). Проте освітня лінія «Дитина у світі культури» Базового компонента дошкільної освіти передбачає результати освітньої роботи з дітьми у змісті музичної освіти, а це – творча співпраця дорослих і дітей заради спільного успіху в музично-театралізованих розвагах і святах.
За методичними рекомендаціями провідного фахівця у галузі музичного розвитку і виховання дітей в дошкільних закладах Ветлугіної Н.О. свята в дитячому садку приурочені до знаменних подій у житті країни є важливою ланкою педагогічного процесу. Свято 8 Березня – особливий день у житті дитини, він пов’язаний з улюбленими образами. Ліричні пісні про маму, бабусю м’якими, задушевними інтонаціями допомагають дітям висловити свою любов і повагу до них. Тема прощання з дитячим садком і зустрічі зі школою відображається в святі для випускної групи. Яскраве художнє оформлення залу створює урочистість, парадність і одразу викликає в дітей, які зайшли в зал, піднесений настрій.