Далі
- МОТИВАЦІЙНИЙ МОДУЛЬ
Вправа «Асоціація імені»
МЕТА: встановити емоційний контакт між учасниками групи. Кожен учасник називає своє ім’я, потім називає якусь одну свою характерну рису, яка починається тією ж літерою, що і його ім’я. Наступний учасник повторює імена і характеристики попередніх учасників та додає власні.
Наприклад: Віра — відповідальна.
Віра — відповідальна, а я — Женя — життєрадісна…
Вихователь-методист звертає увагу на розмаїття названих якостей, а також наголошує, що всі учасники дуже різні, але вони будуть виконувати спільну роботу.
2. ТЕОРЕТИЧНИЙ МОДУЛЬ
Інформаційне повідомлення «Поводження з дітьми та його наслідки»
Жорстоке поводження з дітьми — це феномен, існування якого відоме з часу появи історичних записів людства. Оскільки насилля — не лише соціальне явище, воно пов’язане з природою людини.
На сьогодні, не існує єдиного визначення терміну «жорстоке поводження: з дітьми». Проте більшість дослідників і практиків у розвинених країнах користуються визначенням, запропонованим відомим американським психологом італійського походження Джеимсом Гарбаріно (Латез СагЬагіпо): «Будь-яку дію або бездіяльність стосовно дитини з боку батьків, осіб, які їх замінюють, а також закладів або суспільства загалом, внаслідок чого порушено фізичний або психічний розвиток, здоров’я або благополуччя дитини,а також обмежено її права Й свободи вважають жорстоким поводженням з дітьми».
Основними формами жорстокого поводження з дітьми є:
- психологічне (емоційне) насильство;
- сексуальне насильство або розбещення; в фізичне насильство;
- нехтування інтересами та потребами дитини.
Психологічне (емоційне) насильство є стрижнем усіх видів насильства і зневаги стосовно дітей. Переважна більшість дослідників вважають, що психологічні особливості жертв насильства спричинені не стільки фізичними травмами, скільки насильством над особою.
Психологічне (емоційне) насильство може виражатися як грубим поводженням з дитиною, так і нелюбов’ю, несхильністю до неї, які демонструються різними способами. Якщо батьки постійно принижують, залякують та ображають дитину, брутально поводяться з нею, створюють для неї стресові ситуації, якщо вони рідко бувають задоволені дитиною, насміхаються над нею, то з упевненістю можна говорити про психологічне насильство над дитиною. Також емоційним насильством вважають відсутність емоційного контакту батьків з дитиною, коли батьки не проявляють своєї любові до дитини, не підбадьорюють і не приймають її.
Враховуючи думки провідних фахівців у цій галузі, пропонуємо таке робоче визначення психологічного насильства: «Психологічним (емоційним) насильством є одноразова або хронічна психічна дія на дитину або “її нехтування батьками чи іншими дорослими, що призводить до порушення емоційного розвитку дитини, її поведінки і здатності до соціалізації.»
Виокремлюють п’ять основних типів руйнівної поведінки значущих для дитини дорослих, зокрема батьків, що заважають здоровому розвитку дитини, порушують її віру у себе, сприяють появі різних емоційних проблем і неадекватної поведінки:
- неприйняття;
- погрози або терор;
- ігнорування психологічних потреб дитини; в ізоляція;
- розбещення.
Сексуальне насильство або розбещення — це залучення дитини з її згоди або без такої до сексуальних дій з дорослим (або з людиною, старшою за неї на три й більше років) з метою отримання останнім сексуального задоволення або вигоди.
Існує поширена думка, що особи, які вчиняють сексуальне насильство над дітьми, страждають психічними захворюваннями, настільки їх дії поза межами соціальних та етичних норм. Численні дослідження, переважно зарубіжних учених та фахівців, свідчать, що хоча сексуальні насильники дітей частіше хворіють на психічні захворювання, ніж: інші люди, все ж таки переважно — це звичайні люди, але з певними психологічними особливостями.
Сексуальне насильство впливає на фізичне та психічне здоров’я і розвиток дитини, порушує процес її соціалізації. Травматичні наслідки насильницьких дій можуть негативно впливати на особистісний розвиток дитини протягом тривалого часу, інколи — все життя.
Фізичне насильство — це навмисне нанесення фізичних ушкоджень (травм) дитині батьками (іншими особами), що спричиняють порушення фізичного чи психічного здоров’я дитини і потребують медичного втручання, або позбавляють життя.
Основними психологічними наслідками фізичного насильства є симптоми,. обумовлені стресом — напруженість, головний біль, психосоматичні розлади. Дитина, яку ображають, стає замкнутою, тривожною. Оскільки вона не знає, коли станеться наступний напад, дитина завжди насторожи, для неї характерна підвищена збудливість, готовність до нападу, а також страх перед майбутнім випробуванням болем. Щоб уникнути цього, дитина намагається не думати і не говорити про травмуючи події, вона прагне витіснити всі думки і спогади про заподіяну їй шкоду. На всі запитання, пов’язані з такими подіями, маленькі діти часто відповідають «не знаю».
Відчуваючи гнів проти того, що з нею відбувається, дитина стає агресивною щодо слабших — дітей чи тварин. Для дітей, що переживають фізичне насильство, характерні нав’язливі думки, що з’являються ніби нізвідки, тому їм важко зосередиться на грі або на занятті, вони неуважні, уникають спілкування з однолітками, відстають у розвитку.
Нехтування інтересами та потребами дитини — це відсутність належного забезпечення основних потреб дитини в їжі, одязі, житлі, вихованні, освіті, медичній допомозі з боку батьків або осіб, які їх замінюють, в силу об’єктивних причин (бідність, психічні хвороби, недосвідченість) і без таких.
Звичайно ж, усім батькам добре відоме значення повноцінного харчування, належного догляду, надання своєчасної медичної допомоги для нормального зростання і розвитку дитини. А от про значення емоційного спілкування для розвитку дитини, особливо у перші роки життя, на жаль, знають не всі. Перший рік життя дитина проводить з матір’ю, і порушення материнсько-дитячих стосунків у цей період завдає непоправної шкоди не лише психічному, а й фізичному розвитку дитини. Нехтування емоційними потребами дитини, відсутність доброзичливого, ніжного спілкування з дитиною під час догляду, відсторонення від проблем розвитку дитини тісно пов’язані з психологічним (емоційним) насильством.
Усі форми жорстокого поводження пов’язані між собою та негативно впливають на особистість дитини.
- ПРАКТИЧНО-ІНФОРМАЦІЙНИЙ МОДУЛЬ
Тренінг «Виховання любов’ю»
МЕТА:
- попереджувати психологічне насилля над дітьми;
сприяти усвідомленню “учасниками тренінгу важливості відповідального ставлення до батьківства;
- поглиблювати знання педагогів щодо застосування різноманітних методів виховання дітей;
- стимулювати творчу діяльність;
- ознайомлювати із сучасними методами роботи з батьками.
ОБЛАДНАННЯ:
- аркуш очікувань — малюнок на ватмані
із зображенням лелеки, який несе у дзьобі немовля; - паперові пір’їни для вправи «Лелека»;
- фломастери, старі журнали;
- картки: з характеристикою стилів поведінки стосовно дітей;
- малюнок із зображенням дитини;
- паперові смужки з написами: «дотик», «слова заохочення», «час», «подарунок», «допомога».
ХІД ТРЕНІНГУ:
Практичний психолог: Наш тренінг я розпочну словами видатного українського педагога Василя Сухомлинського: «Дитинство — найважливіший період людського життя, не підготовка до майбутнього життя, а справжнє, яскраве, самобутнє, неповторне життя. І від того, як пройшло дитинство, хто вів дитину за руку в дитячі роки, що увійшло до її розуму і серця з навколишнього світу, — від цього у вирішальній мірі залежить те, якою людиною стане сьогоднішній малюк».
Вправа «Правила для групи»
Мета:виробити правила роботи групи для ефективного її функціонування. Практичний психолог: Для того щоб ми могли ефективно працювати, необхідно прийняти правила. Це — закони групи, за якими вона живе під час тренінгу. Пропоную пригадати вірші, пісні, крилаті вирази, зміст яких відображатиме те чи те правило роботи у групі.
Практичний психолог записує всі пропозиції педагогів. Після їх обговорення складають перелік прийнятих правил.
Вправа «Слова схвалення»
Мета:отримати комплімент, похвалу, позитивний емоційний заряд. Практичний психолог: Я пропоную вам уявити себе дитиною будь-якого віку. Згадайте, які слова схвалення Вам хотілось тоді почути або які з них були для вас найважливішими. Тепер «подаруйте» ці слова сусіду зліва. Він, у свою чергу, робить те саме, і так по колу, аж поки кожен з учасників не висловиться.
Питання для обговорення:
- Що виявилося складним?
- Які емоції у вас виникли?
Вправа «Мій день народження»
Мета:
- спонукати учасників до роботи у групі;
- розвивати навички невербального спілкування;
- вчити отримувати емоційну підтримку від інших учасників.
Практичний психолог: Я пропоную вам за допомогою жестів та міміки вишикуватися у шеренгу у порядку знаків зодіаку, а потім об’єднатися у чотири групи за трипліцитетами стихій: вогняний (Овен, Лев, Стрілець), повітряний (Близнята, Терези, Водолій), земний (Телець, Діва, Козо-ріг) та водяний (Рак, Скорпіон, Риби).
Вправа «Образ щасливої дитини»
Мета:
- вчити усвідомлювати чинники, які впливають на самопочуття дитини;
- формувати відповідальну поведінку.
Практичний психолог: А зараз кожна з груп мас створити колаж «Образ щасливої дитини» і презентувати результати своєї роботи. Усе необхід
не для роботи на столі: ватман, кольоровий папір журнали, ножиці, клей, фломастери тощо.
Після групових презентацій практичний психолог зауважує, що однією зі складових щастя дитині є наявність батьків.
Вправа «Стилі батьківської поведінки»
Мета:
- ознайомити зі стилями поведінки батьків:
- формувати відповідальність за стилі своєї поведінки.
Практичний психолог: Шановні колеги, кожна група отримає картку з характеристикою певного стилю поведінки: авторитарний, ліберальний опікунський, демократичний. Вам. необхідне ознаймитися з текстом картки і поміркувати над, ми запитаннями:
- Як почуває себе дитина, до якої б ставляться саме так?
- Як може вплинути таке ставлення б. до дітей на їхній особистісний розвиток?
Після групової роботи, представник кожної групи зачитує характеристику певного стилю поведінки і презентує результати обговоренню
Підсумовуючи презентації групової роботи, практичний психолог звертає увагу педагогів на те, що оптимальним для сімейного виховання вважають демократичний стиль, якому притаманний високий рівень вербального спілкування між дітьми і батьками, готовність батьків прийти на допомогу дітям, віра батьків в успішну самостійну діяльність дитини,
адекватний батьківський контроль.
Інформаційне повідомлення
«П’ять шляхів до серця дитини»
Мета:
- ознайомити з різними способами вираження любові до дитини: Практичний психолог: Шановні колеги, діти по-різному відчувають любов, але кожній дитині вона необхідна.
Існує п’ять способів виразити свою любов до дитини:
- дотик;
- слова заохочення;
- час;
- подарунок;
- допомога.
Практичний психолог прикріплює на дошку малюнок із зображенням дитини і смужки з написами «дотик», «слова заохочення», «час», «подарунок», «допомога».
Дотик — один із найважливіших проявів любові до дитини. У перші роки життя дитині необхідно, щоб дорослі брали її на руки, обіймали, гладили по голові, цілували тощо. Тактильна ласка однаково важлива і для хлопчиків, і для дівчаток. Виражаючи свою любов до дитини цього віку за допомогою ніжних дотиків, голубіння, поцілунків, ви домагаєтеся більшого емоційного відгуку, ніж словами «Я тебе люблю».
Слова заохочення. Коли ми хвалимо дитину, ми дякуємо їй за те, що вона зробила, чого досягла сама. Проте не треба хвалити дитину надто часто, адже тоді слова втратять усю силу і сенс. Кожна похвала має бути обгрунтованою та щирою.
Час, присвячений спілкуванню з дитиною, — це ваш подарунок для неї. Ви ніби говорите: «Ти потрібна мені. Мені подобається бути з тобою». Іноді діти, для яких батьки не знаходять достатньо часу, саме поганими вчинками привертають до себе їхню увагу: бути покараним краще,ніж бути забутим. Тож як би ви не були заклопотані, потрібно приділяти час не лише хатнім справам, перегляду телепередач, іншим задоволенням,а насамперед — своїй дитині.
Подарунок. Багато батьків використовують подарунки, щоб «відкупитися» від дитини. Діти, які одержують ці подарунки, починають вважати, що любов можна замінити різними речами.
Слід пам’ятати, що ні кількість, ні коштовність подарунків не відображують силу почуття. Справжній подарунок дарують щиро: не б обмін, а просто так.
Допомога. Кожного дня діти звертаються до нас з різними запитаннями проханнями про допомогу. Завдання дорослих :— почути запитання та відповісти на них, вчасно допомогти дитині. Якщо дорослі допомагають дитині і роблять це з радістю, то душа дитини наповнюється любов’ю. Якщо батьки буркотять і сварять дитину, така допомога її не радує.
На кожному етапі розвитку дитини ми по-різному виражаємо свою любов до неї. Дуже важливо обрати саме ту форму вираження (дотик, слова заохочення, час, подарунки, допомогу), яка веде до серця дитини.
- ПІДСУМКОВО-РЕФЛЕКСІЙНИЙ МОДУЛЬ
Вправа «Валіза, м’ясорубка, кошик»
МЕТА:
провести загальну оцінку заходу.
ОБЛАДНАННЯ:
- три ватмани, на одному з яких зображено валізу, на другому — м’ясорубку,
на третьому — кошик для сміття;
і по червоному, жовтому та синьому аркушу для кожного учасника семінару.
Вихователь-методист пропонує учасникам записати на кольорових аркушах свої враження від заходу:
- на жовтому — те найважливіше, про що учасник дізнався під час семінару і що обов’язково використає у своїй діяльності. Жовтий аркуш учасники приклеюють до малюнка із зображенням валізи;
- на червоному — інформацію, яка виявилася цікавою для учасника, але яку слід осмислити, щоб згодом використати у своїй роботі. Червоний аркуш приклеюють до малюнка із зображенням м’ясорубки;
- на синьому — зазначають нецікаві та непотрібні відомості, які учасник не використовуватиме у роботі, Синій аркуш приклеюють до малюнка і з зображенням кошика для сміття.