Далі

Початкові знання з різних сфер:
— Чи орієнтується дитина в основних просторових поняттях (правий-лівий, зверху-знизу), чи розрізняє величини (великий-малий, довгий-короткий тощо]
— Чи розуміє дитина найпростіші принципи класифікації, наприклад: знайти серед кількох картинок одну «зайву» або назвати речі, які можуть котитися і які не можуть тощо?
— Чи може дитина втримати в пам’яті й виконати, принаймні, три вказівки?
— Чи може дитина назвати більшість літер абетки?
Комунікативні вміння:
— Чи бере дитина участь в іграх інших дітей, чи ділиться з ними іграшками?
— Чи дотримується вона черги, коли цього потребує ситуація?
— Чи здатна дитина слухати інших, не перебиваючи?
— Чи може дотримуватися загальних правил у грі з іншими дітьми?
Мовленнєвий розвиток:
— Чи може дитина назвати основні предмети, які її оточують?
— Чи легко дитині відповідати на запитання дорослих?
— Чи може дитина пояснити призначення побутових речей, як-от: пилосос, лійка, стіл тощо?
— Чи може дитина пояснити, де розміщено певні предмети: над столом, за стільцем, на підлозі, біля стіни тощо?
— Чи може дитина розповісти історію, описати випадок, що стався з нею?
— Чи чітко дитина вимовляє слова, звуки?
— Чи вміє дитина утворювати різні граматичні форми слів?
— Чи здатна дитина брати участь у спільній розмові, розігрувати які-небудь ситуації?

Емоційний розвиток:
— Чи весела дитина (удома та в колі товаришів)?
— Чи сформувався в дитини образ себе як людини, яка багато чого може?
— Чи легко дитині підлаштуватися до змін у звичному розпорядку дня, «переключатися» з одного завдання на інше?
— Чи здатна дитина працювати самостійно, змагатися у виконанні завдань з іншими дітьми?
— Чи бадьора та зацікавлена дитина?
Фізичний розвиток:
— Чи добре дитина чує?
— Чи добре вона бачить? Пам’ятайте, що навіть незначне, вчасно не скореговане зниження зору в дитини може стати причиною невстигання в навчанні, а надалі — призвести до зниження самооцінки, проблем у поведінці.
— Чи здатна дитина посидіти спокійно впродовж певного часу?
— Чи розвинена в дитини координація моторних навичок? Наприклад, чи може вона вільно гратися м’ячем, стрибати, спускатися та підніматися сходами? За потреби проконсультуйтеся у дитячого невролога.
— Чи здорова, активна та бадьора дитина?
Слухове та зорове сприймання:
— Чи здатна дитина розпізнавати слова, які починаються з різних звуків, як-от: ліс-ніс, мак-лак?
— Чи може дитина повторити за дорослим декілька слів або цифр?
— Чи здатна дитина переказати історію, зберігши основну думку і послідовність подій?
— Чи здатна дитина розкласти по порядку (в логічній послідовності) серію з чотирьох рисунків?
— Чи розуміє дитина, що читати правильно зліва направо?
— Чи може дитина ідентифікувати схожі та несхожі форми? Наприклад, знайти картинку, яка не схожа на інші?
— Чи може дитина зорово розрізняти букви й короткі слова, наприклад: [б]-[п], сум-шум, лоб-рот, кіт-лід?
Загальна та психологічна готовність до вступу в школу.

Чи вміє дитина:
— Пояснити за допомогою слів, а не показуючи пальцем, що вона хоче?
— Розмовляти зв’язно, наприклад, «покажи мені…», «поясни, як…»?
— Розуміти зміст того, про що їй читають?
— Чітко вимовляти своє ім’я, прізвище? Чи пам’ятає свою домашню адресу?
— Писати олівцем чи восковою крейдою на папері?
— Користуватися фарбами, пластиліном, кольоровими олівцями, фломастерами?
— Вирізати ножицями з тупими кінцями, до того ж рівно і не поранившись?
— Слухати й виконувати отримані вказівки?
— Уважно слухати, коли хтось із нею розмовляє?
— Зосередитися мінімум на десять хвилин, щоб виконати отримане завдання?
— Захоплено слухати, коли їй читають уголос або розповідають історії?
— Позитивно оцінювати себе: я — людина, яка багато чого може?
— «Підлаштовуватися», коли дорослі змінюють тему розмови?
— Виявляти інтерес до предметів та явищ, які її оточують?
— Добре ладнати з іншими дітьми, без значних конфліктів і образ?

Ваші взаємини з дитиною, ваша роль у підготовці її до навчання (важливо відповідати чесно):
— Чи подобається вам ваша дитина?
— Чи дивитеся ви на дитину, коли вона з вами розмовляє?
— Чи справді ви слухаєте те, про що дитина говорить?
— Чи намагаєтеся ви викликати в дитини відчуття значимості того, про що вона говорить?
— Чи виправляєте ви вимову дитини?
— Чи дозволяєте ви дитині припускатися помилок?
— Чи хвалите ви дитину, чи обіймаєте її?
— Чи говорите дитині про свої почуття?
— Чи ви смієтеся, жартуєте разом із нею?
— Чи щодня ви відводите час для читання дитині книжок і для бесід із нею?
— Чи граєте ви з дитиною в ігри?
— Чи підтримуєте ви захоплення та інтереси дитини?
— Чи є у дитини хоча б одна-дві власні книжки?
— Чи є у дитини вдома власна кімната чи особливе місце — «особиста територія»?
— Чи намагаєтеся ви показати дитині приклад, читаючи газети, журнали, книжки, виявляючи інтерес до навколишніх подіями?
— Чи обговорюєте ви з дитиною і з усією родиною щось цікаве з прочитаного або почутого вами?
— Чи намагаєтеся ви сказати все за дитину, перш ніж вона сама встигне відкрити рота: наприклад, у магазині, на прийомі у лікаря або в інших ситуаціях?
— Чи дивитеся ви телевізор разом із дитиною?
— Чи ставите ви дитині запитання за змістом побаченого по телевізору?
— Чи обмежуєте ви перегляд дитиною телевізора, користування комп’ютером, планшетом тощо?
— Чи намагаєтеся ходити з дитиною на звичайні, «безцільні» прогулянки?
— Чи були ви з дитиною в зоопарку, у театрі, у музеї? Чи збираєтеся піти куди-небудь із нею найближчим часом?