Методичні рекомендації

Рекомендації !

Міністерством освіти і науки України розроблено рекомендації для працівників закладів дошкільної освіти на період дії воєнного стану в Україні.

Документ містить інформацію про організацію освітнього процесу в закладах дошкільної освіти та ІППО, план та алгоритм дій в умовах воєнного стану для засновників, керівників і педагогічних працівників цих закладів, а також корисні посилання, які допоможуть організувати діяльність, яка буде сприяти всебічному розвитку, психологічній стабільності  та вихованню дітей раннього та дошкільного віку в домашніх умовах та під час використання дистанційних і змішаних форм освітнього процесу.

“Наперекір жорстоким воєнним наступам рф заклади дошкільної освіти продовжують надавати освітні послуги дітям. Задля безпеки всіх учасників освітнього процесу частина дитячих садочків не працює. Та є заклади, які почали працювати у звичному режимі або використовуючи дистанційну форму роботи з дітьми та батьками. Саме тому нам важливо підтримувати вихователів і дітей, а особливо варто звертати увагу на їхнє психологічне здоров’я”, – зазначив Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет.

 Документ складається із трьох частин:
  • «Методичні рекомендації щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану», розроблені спільно з ДУ «Український інститут розвитку освіти» та ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти».
  • Рекомендації «Щодо здійснення заходів захисту вихованців під час освітнього процесу в умовах воєнного стану та надзвичайної ситуації», розроблені спільно з  Державною службою України з надзвичайних ситуацій.
  • «План дій вихователя закладу дошкільної освіти у випадку надзвичайної ситуації», розроблений спільно з Командою підтримки реформ Міністерства освіти і науки України та за сприяння фахівців Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Працює дитячий онлайн-садок НУМО з відеозаняттями для дітей віком від 3 до 6 років

То як доцільніше організувати освітню діяльність дистанційно?

Дистанційне навчання відбувається по-різному, стандартизований підхід до всіх тут не спрацює. В дошкільних закладах взаємодія з родинами в умовах впровадження дистанційної освіти можлива у форматі «педагог – батьки – дитина». Це пов’язане з несформованостю багатьох навиків у дітей, таких як опанування самостійного читання, вміння роботи з ІКТ, самоорганізації тощо.

При організації такої форми роботи з дошкільниками батьків лякає та відштовхує те, що:

  • за умови власної роботи, дистанційного навчання дітей-школярів, у них не буде часу та сил виконувати завдання ще й з дошкільником,
  • небажання дитини займатися з батьками,
  • забагато фото-звітувань про виконану роботу,
  • необхідність дотримуватись конкретного часу занять,
  • псування зору дітей тощо.

Завданням педагога стає необхідність отримати підтримку батьків. Для цього необхідно створити комфортні умови і для них. Необхідно продумати роботу так, щоб батьків зацікавила можливість виконувати завдання у зручний час, надання можливості дитині поспілкуватися з друзями, підвищення інтересу малюка до знань запропонованою цікавою добіркою завдань тощо.

Інструментами спілкування при дистанційному навчанні можуть бути:

  • Електронна пошта– це стандартний сервіс Інтернету, що забезпечує передавання повідомлень, як у формі звичайних текстів, які в інших формах (програмах, графіці, звуках, відео) у відкритому чи зашифрованому вигляді.
  • Форум– найпоширеніша форма спілкування. Модератор форуму реалізує дискусію чи обговорення, стимулюючи питаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією. Програмне забезпечення форумів дозволяє приєднати різні файли певного розміру. Кілька форумів можна об’єднати в один великий.
  • Чат– спілкування користувачів мережі в режимі реального часу, засіб оперативного спілкування людей через Інтернет. Є кілька різновидів чатів: текстовий, голосовий, аудіо-, відеочат. Найбільш поширений текстовий чат. Голосовий чат дозволяє спілкуватися за допомогою голосу, що під час за дистанційною формою є важливим моментом
  • Відеоконференція– це конференція реального часу в on-line режимі. Вона проводиться у визначений день і в призначений час. Для якісного проведення відеоконференції необхідна її чітка підготовка: створення програм, своєчасна інформація на сайті і розсилка за списком. Відеоконференція – один із сучасних способів зв’язку, що дозволяє проводити заняття у «віддалених групах», коли вихованці та вихователь знаходяться на відстані. Отже, обговорення відбувається у режимі реального часу. Вихователь і діти можуть бачити один одного.
  • Блог. Це форма спілкування, яка нагадує форум, де право на публікацію належить одній особі чи групі людей. Наприклад, автор розміщує публікацію у блозі, та дає можливість іншим прочитати і прокоментувати розміщений матеріал.
  • Соціальні мережіTelegram та Viber дозволяють створювати закриті та відкриті канали, групи, чати, обговорення тем, завдань, проблем, інформації.

Наразі вже багато закладів дошкільної освіти впроваджують дистанційне навчання, деробота здійснюється таким чином:

  • Найпоширенішою практикою є створення в соціальної мережі Viber групи для батьків та надання рекомендацій щодо здійснення освітньої роботи за окремими темами (фото-, аудіо-, відео-, письмово тощо) та отримання фотозвітів,
  • Надсилання посилань на сторінки з розвиваючими завданнями, аудиоказками, піснями, поробками, фізичними вправами в мережі Інтернет,
  • Надсилання відео-роликів за темами занять,
  • Проведення конкурсів, марафонів, флешмобів,
  • Он-лайн спілкування з дітьми,
  • Відео-конференції з групою дітей,
  • Створення та використання Ютуб-каналів.

Освітню роботу в умовах дистанційного навчання здійснюють не лише вихователі. До цієї роботи долучаються вчителі-логопеди, інструктори з фізкультури, музичні керівники, практичні психологи тощо.

Особливістю навчання дошкільнят, є необхідність включення в навчальну діяльність ігор (дидактичних, предметних, розвивальних).

Звертаємо увагу на те, що освітню роботу з дітьми необхідно здійснювати систематично. Дистанційне навчання доцільно проводити через інтерактивні навчальні матеріали, через соціальні мережі, через освітні платформи, електронні сервіси та додатки тощо.

Особливого значення для психологічного розвантаження малюків набувають зустрічі в режимі реального часу за допомогою гаджетів. Такі зустрічі доречно проводити 2 рази на тиждень у групах передшкільного віку, а саме: з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку (у разі згоди батьків) – не більше 10 хвилин, з дітьми старшого дошкільного віку – до 15 хвилин. Пропонуємо проводити заняття в режимі он-лайн конференції за таким графіком: молодший дошкільний вік – понеділок, середа з 10.00, середній дошкільний вік – вівторок, п’ятниця з 10.00, старший дошкільний вік – вівторок, четвер з 10.30.

Найзручнішим для проведення занять у форматі відеоконференцій є платформа Zoom (Безкоштовний обліковий запис дозволяє проводити відеоконференцію тривалістю 40 хвилин. Програма відмінно підходить для індивідуальних і групових занять, в неї можна заходити як з комп’ютера, так і з планшета з телефоном. До відеоконференції може підключитися будь-хто, що має посилання, або ідентифікатор конференції. Захід можна запланувати заздалегідь, а також зробити повторюване посилання, тобто для постійного заняття в певний час можна зробити одне і те ж посилання для входу.Переваги:

  • Відмінний зв’язок.
  • Відео та аудіо зв’язок з кожним учасником.
  • У Організатора є можливість вимикати і включати мікрофон, а також вимикати відео і запитувати включення відео у всіх учасників.
  • Можна увійти в конференцію як учасник з правами тільки для перегляду.
  • Можна ділитися екраном (screensharing) вже зі звуком.
  • Демонстрацію екрану можна поставити на паузу.
  • Більш того, можна ділитись не всім екраном, а тільки окремими додатками, наприклад, включити демонстрацію браузера.
  • В налаштуваннях можна надати всім учасникам можливість ділитися екраном, або включити обмеження, щоб робити це міг тільки організатор.
  • В платформу вбудована інтерактивна дошка, можна легко і швидко перемикатися з демонстрації екрану на дошку.)

Для дієвої організації дистанційного навчання пропонуємо наступний алгоритм:

  1. Сплануйте роботу.Для цього визначте навчальний кінцевий результат, якого хочете отримати від малюків. Поставте собі три запитання: Чому я хочу навчити дітей? Яким чином вони досягнуть бажаних результатів? Яким чином я зможу допомогти їм досягнути бажаних результатів?
  2. Створіть навчальні матеріали.Організувати навчальну діяльність вихованців дистанційно – це надати допомогу самостійно розібратися із тим, чого вони не знають і не вміють. Для цього у малюка повинні бути навчальні матеріали та завдання, посильні для його вікової групи. До навчальних матеріалів додавайте інструкції з використання, зазначайте час на виконання, рекомендації та підказки. Також, на допомогу батькам можна розміщувати мультимедійні матеріали – презентації, відеоролики, посилання, які допоможуть у вивченні зазначеної теми. Необхідно надати батькам перелік інтернет-джерел, які сприятимуть легшому засвоєнню матеріалу.
  3. Враховуйте, що не всі вихованці однаково активно можуть бути залучені до освітньої діяльності.Потрібен індивідуальний підхід, це спрощує етап підготовки завдань й дозволяє розкрити творчий потенціал малюків.
  4. Продумайте отримання зворотнього зв’язку.Для отримання зворотнього зв’язку радимо використовувати електронну пошту, онлайн-сервіси (наприклад освітню платформу Youtube, Viber, Skype, Whats App, Теlegram , ZOOM, тощо).

Переваги дистанційної роботи, або як
організувати методичну роботу в дитсадку віддалено

Життя непередбачуване і іноді вносить свої жорсткі корективи, в тому числі і на терена освітянського простору. Відомо, що з 17 березня офіційно всі заклади дошкільної освіти були закриті на карантин через епідемію коронавірусу (COVID-19). Перед нами постали нові виклики, адже працювати у звичному форматі поки що немає можливості. Тож доводиться увімкнути на максимум увесь потенціал роботи онлайн.
Якими нормативними документами ви керуєтесь на цей період:

Саме в них передбачені організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу COVID–19 в закладах освіти, що функціонують на території України.
Згідно із частиною другою статті 30 Закону України «Про освіту» заклади освіти, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності, зобов’язані забезпечувати на своїх вебсайтах (у разі їх відсутності – на вебсайтах своїх засновників) відкритий доступ до інформації та документів (освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, інша інформація, що оприлюднюється за рішенням закладу освіти або на вимогу законодавства).
Усім освітнім закладам рекомендовано налагодити можливість отримувати освіту та спілкуватись з педагогами за допомогою дистанційних технологій.
Метою дистанційного навчання є надання освітніх послуг шляхом застосування у навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або освітньо-кваліфікаційними рівнями відповідно до державних стандартів освіти.

ДАЛІ

Чек-лист для вихователів-методистів

Ви – вихователі-методисти шукаєте шляхи щодо реалізації завдань плану роботи закладу під час дистанційної роботи. У вас у кожного, відповідно до нього є заплановані методичні заходи, це і семінари, тренінги, консультації тощо.
Як ви можете їх провести дистанційно:

Ви, як вихователі-методисти повинні потурбуватися про підготовку проєкту плану роботи закладу на наступний рік. Яку роботу Ви можете провести дистанційно використовуючи зазначені сервери:
проведіть анкетування педагогів;
створіть робочу групу;
створіть таблицю або документ на Google Диску;
налаштуйте параметри: сформуйте основні блоки для заповнення, оберіть кольори, шрифт тощо;
надайте доступ до плану кожному члену творчої групи та запропонуйте заповнити закріплений за ним розділ;
організуйте обговорення за допомогою будь-якого зручного сервісу.
Таким же чином ви маєте можливість скласти план роботи на оздоровчий період.

 

Чек-лист для вихователів

Насамперед, ваші педагоги складають індивідуальні плани своєї дистанційної роботи за такими блоками: самоосвіта, робота з дітьми, взаємодія з батьками.
Складаючи індивідуальний план дистанційної роботи ваші педагоги повинні враховувати:

На карантині опинилися не лише діти, а й деякі батьки, тому вкрай важливо педагогам закладу дошкільної освіти підтримувати зв’язок із батьками, допомагати їм організувати найкращий садочок у себе вдома. Цілі родини вимушено перебувають удома, цей час можна провести активно, весело та з користю для здоров’я і розвитку дітей.
Використовуючи форми дистанційної взаємодії інформуйте родини вихованців щодо зайнятості дітей у період оголошення карантину. Розробіть рекомендації для родин вихованців щодо зайнятості дітей у період оголошення карантину. Як цікаво та змістовно організувати дозвілля дитини дошкільного віку батькам допоможуть дізнатися матеріали викладені на електронних платформах: електронна пошта, Viber, форуми, чати, веб-сервіси, фейсбук-група «Дошкілля Сумщини» тощо.

ДАЛІ 

 

Чек-лист для музичних керівників

Перелік рекомендованих ресурсів, які можна використати як інструменти самоосвіти:
Презентація для дітей від 2-х років «Звуки музичних інструментів» (у двох частинах) на каналі «Умачка» youtube.com/watch?v=16xkBg1AmrE
Розвивальний мультфільм про музичні інструменти із завданнями на каналі  BestForKids HYPERLINK

Музично-дидактична гра «Впізнай музичний інсрумент» на каналі Вероніки Кайдалової
Театр
Види лялькових театрів для дітей на каналі «Музичний розвивайлик»
youtube.com/watch?v=1f2TQeTIMAk
Види театру та Театр тіней від Фіксиків yutube.com/watch?v=jOLElhj06Vs

Чек-лист для інструкторів фізкультури

Перебуваючи вдома на карантині, можна більше часу приділити дітям і навчити їх (та й себе) гарним звичкам. Заняття фізичними вправами – одна з них.
Діти звикли багато рухатися – врешті-решт, це їм просто необхідно! Їм потрібно шуміти, бігати, стрибати і таке інше. Зниження рухової активності порушує процеси нормального розвитку. Всі види руху – одна з найважливіших потреб зростаючого організму.
У фізичному вихованні дітей в сім’ї можуть бути використані різні форми занять фізичними вправами — від простих (ранкова гімнастика) до складних (тренування в окремому виді спорту).

Можна рекомендувати такі форми занять фізичними вправами дітей у сім’ї:

Чек-лист для вчителів-логопедів

Дистанційно-інтерактивні форми співпраці вчителя-логопеда з батьками та вихованцями можна реалізовувати за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, які сприяють формуванню їх інформаційно-цифрової компетентності та підвищенню результативності корекційно-розвиткового процесу в логопедичній практиці .
Дистанційні форми роботи вчителя-логопеда з батьками та вихованцями з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: тематичний блог (сайт), електронна пошта, соціальні мережі, відео конференції, онлайн-консультації, форум, чат тощо. Ці дистанційно-інтерактивні форми роботи ґрунтуються на таких основних принципах взаємодії: один до одного (за формою і змістом наближене до індивідуальної консультації), один до багатьох (співпраця вчителя-логопеда одразу з багатьма батьками чи педагогами відповідно до спланованого графіку), багато до багатьох (обмін знаннями, досвідом і враженнями між усіма учасниками корекційно-розвиткового процесу).

Перелік рекомендованих ресурсів, які можна використати як інструменти самоосвіти:
Клуб професійних логопедів:
https://www.logoclub.com.ua
Логопеди-новатори ( авторські розробки та матеріали:
http://www.facebook.com › groups › logopedu.novatoru
Логопед+Сайт для тих, кого цікавить логопедія:
http://innagidkih.ucoz.com/load/
Вебінари та конференції, публікації
Всеосвіта : https//vseosvita.ua
Юлія Рібцун. Авторський сайт http://logoped.in.ua/

Серед запропонованих ресурсів знайдете і канали творчих педагогів — закордонних та українських, — які діляться своїми практичними знахідками щодо ефективного та цікавого розвитку дітей. Сподіваюся, рекомендації стануть вам у нагоді, і робота під час карантину не перетвориться на безглузду втрату часу.

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

 

Пам’ятка для вихователів

«Особливості використання народних рухливих ігор із словесним супроводом»

ДАЛІ                                                                                                                  27.03.2020

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Методичні прийоми, які можна використовувати для виховання працелюбності як базової якості особистості

Кожен метод і прийом повинен сприяти і набуттю знань про працю і вихованню поваги до людей праці і вихованню працелюбності. В педагогічній діяльності доцільно використовувати наступні методичні прийоми, які сприятимуть реалізації основних завдань трудового виховання та виховання працелюбності:
1. Показ вихователя.
2. Пояснення.
3. Спостереження за працею дорослих.
4. Екскурсії (в ДНЗ і за межами).

ДАЛІ                                                                                                                       21.12.2017
◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

                                         

                                                                 Методичні рекомендації

1111111111щодо проведення заняття з фізичної культури влітку

У теплу пору року всі заняття з фізичної культури проводяться на спортивному майданчику у першій половині дня. Для занять можна добирати практично всі фізичні вправи та ігри, які пропонує програма з фізичної культури для кожної вікової групи.
Під час проведення занять на свіжому повітрі у повній мірі використовують вправи, спрямовані на розвиток витривалості, зокрема: біг, стрибки, рухливі та спортивні ігри, естафети. Ці вправи сприяють розширенню функціональних можливостей серцево-судинної та дихальної систем, удосконаленню діяльності центральної нервової системи, а отже сприяють загальному зміцненню здоров’я та збільшенню працездатності організму.

ДАЛІ                                                                                                                                                   01.06.2017

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

                                            Методичні рекомендації

Безымянный 999999999999Організація та проведення свят та розваг в ДНЗ”

       Однією із складових художньо-естетичного розвитку дитини є музична і театралізована діяльність. Освітньо-виховний процес залучення дітей раннього і дошкільного віку до скарбниці вітчизняного і світового музичного мистецтва в умовах ДНЗ необхідно здійснювати у різноманітних формах організації музичної діяльності.

ДАЛІ                                                                                                                                                20.04.2016

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

ПАМЯ’ТКА ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
«ВИДИ Й ФОРМИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИТЯЧОЇ ПРАЦІ»

Визначені в Базовому компоненті орієнтири формування предметно-практичної компетенції досягаються планомірним здійсненням освітніх завдань щодо розвитку, виховання, навчання дітей і змістового наповнення їхньої праці, окреслених чинними програмами. Насамперед важливо вчасно й систематично залучати вихованців до таких видів праці:
– самообслуговування;
– господарсько-побутової;
– праці в природі;
– ручної (художньої).

ДАЛІ                                                                                                                                                       14.04.2016

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

3333333333333

Пам’ятка для вихователів «Організація ігрової діяльності упродовж дня»

Пам’ятка складена відповідно Листа МОН України від 16.08.2010 року №1/9-563 «Методичні рекомендації МОН України «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного закладу»», Листа Інституту інноваційних технологій і змісту освіти МОН України від 26.07.2010 року №1.4\18 – 3082 «Про організовану і самостійну діяльність дітей у ДНЗ»

ДАЛІ                                                                                                                                                 08.04.2016

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

Пальчикові ігри з дітьми:

ДАЛІ                                                                                                                                                   12.12.2015

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ ПЕДАГОГІВ  «ДИНАМІЧНІ ФОРМИ РОБОТИ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ В ДОШКІЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ»

igri002Щоденні колективні заняття з фізичної культури. Структура занять, зміст кожної структурної частини залежить від закономірностей працездатності організму дитини (поступовість підвищення рівня працездатності, пік і зниження). Заняття проводяться двічі на тиждень у залі, тричі — на свіжому повітрі.

Міні-заняття. Проводяться на прогулянках з однією дитиною, двома або десятьома. Це різновид самостійної діяльності, проте під пильним контролем вихователя. Проводяться міні-заняття з дітьми, у яких хороші досягнення в руховій сфері, і з тими, які відстають. Тривалість — 5— 75 хв. Під час проведення міні-занять слід дотримуватися послідовності, чергування високого та низького рівня рухової активності.

 ДАЛІ                                                                                                                                                   01.12.2014

◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊◊